STOPP! TENK! SJEKK!

Å forebygge svindel via internett eller på mobiltelefon, er et satsingsområde for Politiet og spesielt svindel mot eldre. Ifølge Telenor opprettes det tusenvis av falske nettsider hver dag.

På det siste medlemsmøtet til Pensjonistforbundet Fredrikstad var det nettopp dette emnet som ble belyst av politibetjentene Christian Fiske og Lars Erik Warsla (bildet). De kunne fortelle at eldre og sårbare personer stadig blir forsøkt lurt – og de kriminelle er hensynsløse og spesialiserte når de gjelder å misbruke eventuell personinformasjon de får tak i.

- Du gir ikke husnøkkelen din til en fremmed person. Derfor skal du heller aldri oppgi personopplysninger, kortkoder eller andre personlige informasjon på telefon eller på nettet, Verken banker eller offentlige etater vil spørre om dette! forklarte de.

De advarte også mot å ringe opp tapte anrop fra utlandet og opprette vennskap med ukjente personer på nettet.

- Det florerer av falske profiler som gjerne vil bli venn med deg, men etter en stund kommer det gjerne spørsmål om å få låne penger. Da bør du tenke deg om og ta kontakt med noen du kan stole på for å kunne avgjøre om det er seriøst eller ikke. Er et tilbud du mottar på epost eller sms for godt til å være sant, så er det som regel ikke sant. Stopp, tenk og sjekk hvis du mottar noe eller ser noe på nettet som du føler deg usikker på, anbefalte politibetjentene som også tok seg tid til enkeltsamtaler med de fremmøtte.