Sommertur til Selja 2023

29. til 31. august 2023

Ruinene på Selja består av to helt ulike anlegg, klosteranlegget nede på sletta, og helgenanlegget opp i fjellsida med terrasser, kirkeruiner, heller og huler. Det tok over 300 år å bygge ut anlegget på Selja, fra kirkebygging like før år 1000 til det ferdige klosteranlegget rundt år 1300.

I nydelig sommervær gikk 36 turglade pensjonister på bussen i Molde. Etter ferge Molde-Vestnes-Sulesund-Hareid, var første stopp Brandal, hvor vi besøkte Ishavsmuseet. Her fikk vi omvisning av en kunnskapsrik og flink guide. Han fortalte levende om tida da alle mannfolk og gutter måtte reise på sjøen/ishavet for å kunne tjene penger til livets opphold. Kvinnene var heime og tok vare på barn og gamle. Det var mange sterke historier. Tida gikk fort, og vi kunne gjerne vært der lenger.

Turen gikk så videre til Ulsteinvik hvor vi hadde en deilig lunsj, gryterett med brød.

Vi kjørte gjennom fine og velstelte bygder og tok ferga Årvik-Koparnes og videre til Stad Hotell på Leikanger. Det er et sjarmerende hotell knytt til livet ved storhavet. Hotellet ligg heilt i fjøra, tett på naturen og naturkreftene. Her fikk vi servert nydelig stekt torsk og pannacotta til dessert. Denne kvelden var det fotballkamp mellom Molde og Galatasaray, vi fikk følge denne på storskjerm i konferansesalen, så det vart underholdning denne kvelden.

Ishavsmuseet: mange sterke historier ble  formidlet av en god forteller.

Ishavsmuseet: mange sterke historier ble formidlet av en god forteller.

Dag 2 startet tidlig med tur til Selja. Etter en liten båttur med flatt hav og nydelig vær, gikk vi i land på øya Selja. Guiden var veldig flink og fortalt legenden om St. Sunniva og hennes liv der. Vi fikk sjå og besøke grotta som St. Sunniva bodde i. Guiden fortalte også at senere var det munker som bodde på øya og bygde kloster, kirke og mange andre bygninger, som det nå bare er ruiner igjen av. Interessant historie, og vel verdt et besøk. Mange av oss benyttet anledningen til å drikke av "ungdomskilden" i håp om at det skulle virke.......

"Ungdomskilden" fikk besøk av flere.

Klostertårnet er den best bevarte delen av klosteranlegget,
 bygd på slutten av 1200-tallet, betydelig restaurert i 1913.

Klostertårnet er den best bevarte delen av klosteranlegget, bygd på slutten av 1200-tallet, betydelig restaurert i 1913.

Tilbake til hotellet for lunsj, men ikke tid til hvile. Straks vi hadde spist, kjørte vi til Vestkapp og Kjerringa, Nord Europas vestligste punkt på fastlandet. Været var klart og fint, vi kunne se nesten til Island. Å oppleve så fint vær på Vetskapp er sjeldent.

På vei tilbake til hotellet var vi innom Ervik kirkegård og her møtte vi tilfeldig en lokal kar som fortalte oss historier, både fra forliset av hurtigruten St. Svithun (1943) og andre dramatiske hendelser ute på havet. Det er smale og svingete veier her ute som en ikke skulle tro var beregnet for busser, men vår flinke sjåfør, Harald fra Tornes turbusser, ordnet den saken! Tilbake på hotellet var det igjen nydelig middag og dessert. Etterpå sosialt samvær med vitser og quiz.

Etter frokost siste dagen var vi klar for å starte på heimtur. Turen gikk over Maurstadeidet og langs Nordfjorden til Nordfjordeid, der i hadde en liten pause for beinstrekk og andre nødvendige ærend. Videre gikk ferden langs Hornindalsvatnet og Grodås og til Hellesylt hvor vi også hadde en liten pause. Videre til Strandafjellet hvor gondolen tok oss helt til toppen av Roalden. Her var det servering av lunsj og vi hadde flott utsikt over fjord og fjell.

Hjemturen gikk med ferge fra Stranda til Liabygda, og på turen via Stordalen til Vestnes var det rimelig stille i bussen. Trøtte og glade etter en kjekk tur med mange inntrykk. Heime i Molde ca 18.00.

Referat av Else Otterlei