Sommertur til Selbusjøen

Sommetur til Selbusjøen

47 spente deltagere entret Selbu.bussen i Molde.

Vi kjørte ytre lei med ferje over Halsafjorden og til Byneset og Onsøyen Gardsturisme, som vi fann frem til etter litt feilkjøring.

Men vi ble godt tatt imot med lur spillende vertinne på trappen, og servering av gode smørbrød med lokalmat og nystekte kanelsnurrer.

Etter lunsj fikk vi omvisning på gårdsplassen, med gamle traktorer og det helt moderne, Glamingtelt som virket svært så lukseriøst.

Etter ny runde i bussen ankom vi Selbusjøen Hotell og Gjestegård. Været var nydelig så de fleste fikk seg en rusletur ute i det

flotte turområdet rundt hotellet før middag. Vi ble godt mottatt med historier fra hotelldirektøren om hotellet, stedet og området rundt.

Det hadde vært en lang busstur så det ble tidlig kveld for de fleste.

Dag 2

Etter en god frokost neste dag møtte en lokal guide oss og viste oss rundt i bygda før turen gikk til Selbu Bygdemuseum med Strikkemuseum og Selburosa. Vi ble mektig imponert over alle utgaver av votter, sokker og andre håndverkstradisjoner. Guiden var en kunnskapsrik forteller og fortalte også om kvernstein produksjonen i Selbufjella.

Bussen tilbake til hotellet for lunsj.

Etter lunsj var vi på besøk på Norsk Radio- og Fjernsynsmuseum. Og for et fantastisk sted! Etter en lengre busstur på kronglete veier ut i hutaheiti fant vi en gård som var full av det meste du kan tenke deg av radioer, fjernsyn, plater, cder, studioinnretninger, og det var lyd i de fleste. Der var også en helt fantastisk samling av Prøysen effekter som er den eneste i Norge.

Og en hel etasje med fotoapparat og sykler. Dette stedet er det eneste i Norge og bør absolutt besøkes. Vi ble iallefall imponert. Eieren av anlegget var en glimrende og kunnskapsrik, god guide og forteller. Vi fikk også servert vafler og kaffe av fruen på gården.

Tilbake til middag på hotellet og koselig sosialt samvær med blant annet sang av våre medreisende korister.

Dag 3

Etter frokost setter vi kursen nordover mot Innherred. Første stopp var Falstadskogen som er en minnelund over falne krigsfanger.

Falstadsenteret ligger i et historisk landskap på Ekne og er i dag minnested og senter for menneskerettigheter.

Vi hadde kunnskapsrike guider som fortalte historien til senteret og viste oss rundt, men vi kunne også gå rundt på egen hånd.. Var sterkt å oppleve, likevel en dag som vil bli husket.

Neste stopp er Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Vi startet med lunsj på hotellet og vandret videre til Stiklestad kirke fra 1180, med amfiscene, katolsk kapell og folkemuseum med 30 antikvariske bygninger. Her hadde vi også flinke guider som virkelig imponerte med sine kunnskaper.

Mett av inntrykk var det en sliten forsamling på bussen tilbake til hotellet og en god middag.

Etter middag fikk vi besøk av 2 musikere på trekkspill og gitar. Det ble fin stemning og mulighet for å svinge seg i dansen eller delta i allsangen.

Dag 4

Tidlig opp for avgang til Molde. Flere av våre medreisende skulle delta på konsert i Molde på ettermiddagen så det ble strake vegen,

kun med et stopp på Oppdalsporten for lunsj. Og vår eminente sjåfør sørget for at vi kom tidsnok frem. Tusen takk for en innholdsrik og hyggelig tur.

Inger