pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Sommertur for Vestnes Pensjonistlag.

En planlagt tur for medlemmene av Vestnes Pensjonistlag startet opp ved idrettsplassen på Vestnes 28.06.2023 klokka 1000. 34 medlemmer hadde meldt seg på.

Kaffe og svele i Kyllingstua.

Vår faste planlegger av turer, Nils-Berge Sundfør, hadde denne gangen lagt opp til en tur på nordsida av Romsdalsfjorden. Bussen fra Geiranger Turbuss AS var av beste slaget, og med stor plass til alle. Her var også heis for de som hadde problem for å komme seg inn i bussen. Første stopp var Romsdalsmuseet. Her fikk vi først servert kaffe og svele i det gamle bygget Kylling-stua.

I det nye flotte bygget KRONA som var åpnet for få år siden, fikk vi et innholdsrikt foredrag av Morten Øverås. Hovedpersonen i foredraget var vestnesingen Ivar Brovold, men Øverås var òg innom skoleutbygging og politiske strømninger i Brovolds tid. Han fortalte at lærer og kirkesanger Ivar Brovold var født for 200 år siden. I den forbindelse var det laget en utstilling i biblioteket på Romsdalsmuseet. Denne fikk vi se.

Etter besøket på museet, gikk turen til Varden der vi kunne nyte den vakre utsikten mot alle fjellene i horisonten. Så var KONGEBJØRKA neste stopp. Der fikk vi anledning til å inspisere dette kjente punktet som minte oss alle om 1940 og andre verdenskrig.

Turen gikk videre vestover der vi passerte fergeleiet både til Misund og Aukra, langs Malmefjorden, gjennom Elnesvågen og endte opp i Bud. Her har de tatt vare på mye gammelt fra tida da Bud var et aktivt fiskevær. Ei gammel brygge er omgjort til et flott serveringssted. Bryggjen i Bud kunne tilby mange retter som fiskesuppe, fiskeball, potetball, bacalao, gammelsalta sei og en rekke andre gode retter. Dessertbordet var variert, så alle fikk muligheten til å finne fram det de likte best.

Før vi startet spisinga, orienterte eieren av serveringsstedet blant annet om hendinga med det store turistskipet Viking Sky som kom i havsnød i det farlige farvannet over Hustadvika et par år tilbake i tid.

Etter det flotte måltidet, fortsatte turen videre til Hustad og Farstad. Her overtok vår leder, Gerd Misfjord mikrofonen. Hun fortalte på en god måte om de områdene som vi passerte og som var interessante. Vi kjørte forbi hjemgarden til henne, kirka hun var blitt døpt og konfirmert i, skolen hun syklet til og ellers de områdene som hun var knytt til. Veldig bra orientering.

Siste del av turen fram til Molde var over Skaret og ned Årødalen. Før vi var tilbake på Vestnes, fikk vår dyktige bussjåfør Asbjørn Lund, vår planlegger Nils-Berge Sundfør og vår leder, Gerd Misfjord, stor applaus for en interessant, lærerik og flott opplevelse.

Ref. Lars Christian Fjørtoft

Utsikt fra Varden.

Innehaver John Einar Solheim orienterer.