Slik satte Pensjonistforbundet preg på Arendalsuka

Oppsummering av en uke med høyt aktivitetsnivå.

Sykkelturen 2022 ble avsluttet på en flott måte under Arendalsuka. Pensjonistforbundets generalsekretær Arne Halaas fikk gleden av å forære vår sykkel til Irene Engeskaug, leder av Eidsvoll frivilligsentral og Anne Guri Sander Dahl, leder av Gladbakk aktivitetssenter. (Foto: Grethe Fladmark)

I år var mandagen den store dagen for Pensjonistforbundet under Arendalsuka. I løpet av noen intense timer mandag ettermiddag, markerte vi oss med målgang på Sykkelturen 2022 og to debatter.

I tillegg holdt Pensjonistforbundet Agder standen på Sam Eydes plass åpen hele uka.

Sykkelturen

Klokken 14.00 ankom syklistene Barbu park. Sykkelturen 2022 har gått i etapper over 87 dager, helt fra Nordkapp til Arendal. Arrangementet i regi av Frivillighet Norge har rettet fokus på landets frivillige organisasjoner.

Sjarmøretappene på Pensjonistforbundets sykkel ble gjennomført av rådgiverne Sindre Farstad og Lars Nestaas.

Generalsekretær Arne Halaas var etter målgang gjest om bord i seilbåten under Frivillighet Norges live studio "SYKKELTUREN 2022". Du kan se intervjuet med Arne her (på YouTube).

Sykkelturen 2022 arrangerte live kafé fra seilbåt i havna. Det var god stemning om bord, når blant andre generalsekretær Arne Halaas var med og diskuterte frivillig innsats fra pensjonister. Programleder Emma Lunden  i midten. (Foto: Kjell Skarheim)

Sykkelturen 2022 arrangerte live kafé fra seilbåt i havna. Det var god stemning om bord, når blant andre generalsekretær Arne Halaas var med og diskuterte frivillig innsats fra pensjonister. Programleder Emma Lunden i midten. (Foto: Kjell Skarheim)

Planen var opprinnelige at forbundsleder Jan Davidsen skulle sykle den siste etappen inn til Barbu park, men tidsskjemaet tillot ikke dette. Allerede kl 14.30 skulle nemlig forbundslederen delta i det første av to direktesendte arrangementer i Arendal sentrum.

Samtale om digitalisering

Arrangementet "Ikke-digital og utenfor - hvem bryr seg?" ble streamet fra Hjertekammeret, og var et samarbeid mellom Pensjonistforbundet, IKT-Norge, KS og Eldreombudet.

Samtalen ble ledet av Christian Strand, og tok for seg at 600.000 nordmenn ikke behersker digitale verktøy, noe som innebærer at produkter og tjenester blir mindre tilgjengelige, eller ikke tilgjengelige i det hele tatt. Det er en utfordring både for dem og samfunnet.

Samtalen kan du se i opptak her:

Debatt om Pensjonsutvalget

Bare en time etter samtalen om digitalisering, var forbundsleder Jan Davidsen til stede på Thon hotell for å debattere pensjonsreformen og utvalget som har evaluert denne.

Her deltok også stortingsrepresentanter fra fem partier.

Disse var Per Olaf Lundteigen (Senterpartiet), Henrik Asheim (Høyre), Runar Sjåstad (Ap), Freddy Øvstegård (SV) og Terje Søviknes (Frp). Debattleder var Christian Strand.

Du kan se opptak av debatten her:

Stand på Sam Eydes plass

Pensjonistforbundets lokalforeninger i Agder styrte standen på Sam Eydes plass gjennom hele uka. Her ble det diskutert pensjonspolitikk med forbipasserende, og informert om forbundets ulike medlemsfordeler blant annet.

I tillegg til våre egne debatter deltok forbundsleder Jan Davidsen delta i to debatter til de påfølgende dagene: «Generasjonsmøter og medborgerskap – slik bygger vi fremtidens eldreomsorg» tirsdag og «Finanskafe: Finansiell inkludering for ikke-digitale» onsdag.

Samling i Risør

Alle i Pensjonistforbundet overnattet tradisjon tro i Risør under Arendalsuka. Her ble det utover uka arrangert interne sammenkomster som en del av forbundets arbeid med organisasjonsutvikling.

Tirsdag var det samling for landsstyremedlemmer og onsdag var det konsulentene som var i ilden.