Satser på digitalt aktivitetssenter

Her driver de med yoga, matlaging og diktlesing på Teams.

På det fremste bordet lager deltakerne fotobok og litt lenger bak skal det lages krans.

Ikke alle har et aktivitetssenter i nærmiljøet, og ikke alle har helse til å oppsøke et aktivitetssenter. Pensjonistforbundet ønsket å teste ut et digitalt aktivitetssenter, og satte i høst i gang et prosjekt i samarbeid med likestillingssenteret KUN.

Tilbudet om å delta gikk ut i lokalavisen og de lokale pensjonistforeningene i Steinkjer, og i august kalt prosjektleder Anne-Kari Minsaas inn til et fysisk møte for 15 pensjonister.

Der fikk alle presentere seg og komme med ideer for hvilket innhold de digitale møtene skal ha. De som ikke har nettbrett selv, har fått låne.

Fotografering og redigering

– Et treff i det digitale aktivitetssenteret skjer ved at alle kalles inn på Teams til et avtalt tidspunkt. Der snakker vi litt om hva som har skjedd siden sist, før vi går over til et valgt tema for dagen. Det er mange tema som kan være aktuelle for digitale treff: foredrag, matlaging, yoga, diktlesing med mer, forteller prosjektleder Anne-Kari Minsaas.

Et av temaene for prosjektet i høst har vært fotografering og redigering.

– En lokal fotograf har deltatt på to møter og gitt deltakerne gode tips. Vi har opprettet en lukket Facebook-side, der deltakerne har delt bilder med hverandre, sier Minsaas.

Verdt å satse på

Nylig ble det holdt et fysisk evalueringsmøte. Halvårsevalueringen viste at dette er noe som kan være verdt å satse på.

– Et innspill er at deltakerne ville hatt mer opplæring i å bruke nettbrett, og det er noe prosjektet tar med seg videre. Et annet innspill er at vi gjerne kan teste ut å invitere med flere, kanskje fra en annen kommune.

Etter lunsj kunne deltakerne velge om de ville lage en krans til jul eller en fotobok med egne bilder, begge deler med instruktør. Dette ble en flott avslutning på høstens møter, og inspirasjon til å videreføre prosjektet frem til sommeren.

– Uavhengig av de resultater som vi oppnår med dette prosjektet, vil Pensjonistforbundet jobbe for at alle kommuner har et fysisk møtested, hvor innbyggerne kan både være sosiale og lære, understreker Anne-Kari Minsaas.

Linn Bylund og Karin Hovde fra KUN og Anne-Kari Minsaas fra Pensjonistforbundet.