Sør-Andøy PF på kulturvisitt til Narvik

Busstur til Narvik dagene 19. - 20. september 2022

Forventningsfulle deltakere på formiddagen 20. september før omvisningen på Narvik Krigsmuseum.

UTFLUKT MED HISTORISK VRI

De 27 forventningsfulle pensjonister ble godt mottatt i Narvik på sin 2-dagers busstur med Evensen Bussreiser AS til det som en gang var Nord-Norges største by - og som har skrevet seg inn i verdenshistorien gjennom kampene som skjedde i og rundt byen de dramatiske vårdagene i 1940.

Også forhistorien til byen ble berørt gjennom ei grundig orientering om historiske Rombaksbotn, en liten «by» litt nord for dagens Narvik, og som på det meste besto av 500 mennesker. Rombaksbotn ble etablert kun for bygging av Ofotbanen rundt forrige århundreskifte, og forsvant igjen da banen var ferdig. Den har nå gjenoppstått som en nøyaktig, og så langt det var mulig, korrekt modell som er satt opp på Narvik jernbanestasjon. Han som har laget modellen, tidligere varaordfører Per Henrik Mørk, ga en grundig orientering om liv og levnet i denne «pop-up byen». Tidligere varaordfører og tidligere kultursekretær i Narvik, Geir-Ketil Hansen, supplerte med historiske tilbakeblikk.

Under middagen på hotellet litt senere på kvelden vanket det flere gode historier fra denne perioden, da vi var så heldig å ha de to tidligere varaordførere til bords. I tillegg var Knut Nilsen, leder i av den lokale pensjonistforeningen med, og han ga ei grundig og god orientering om oppstarten for få år siden og foreningas aktivitet.

Besøket i det nye Narvik Krigsmuseum startet med at vi gjennom intense 45 minutter fikk en interessant muntlig og visuell gjennomgang av krigshandlingene i 1940 i museets auditorium.  Deretter kunne den enkelte studere tallrike montasjer og gjenstander, først og fremst tilknyttet hendelsene under andre verdenskrig.

Da reisefølget kom tilbake over Andøys sør-grense på tidlig kveldstid, var alle vel fornøyd og enig om at det hadde vært en utrulig trivelig tur, både sosialt og med påfyll av kunnskap om nord-norsk kultur og historie. Nye turer planlegges ...