pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Referat fra Jubileumsfesten 14.juni

Brumunddal pensjonistforening er den eldste i Hedmark

Styret i Brumunddal pensjonistforening 2023-24

Brumunddal Pensjonistforening feiret sitt 60 års jubileum 14. juni, og hvilken start!  Vi begynte kl. 12.00, og da ringte nesten alle landets mobiltelefoner! Det var også en historisk begivenhet.

Vi var 84 personer som benket oss rundt nydelige bord på Høsbjør.  Et bedre sted å jubilere finnes ikke.  Vår leder Leif Gunnar Sørlien ønsket alle velkommen.  Vi hadde besøk av fylkesleder i Pensjonistforbundet Hedmark  Jan Tyriberget,  Harald Olimb Norman fra Pensjonistforbundet og gjester fra Furnes-, Nes og Helgøya- og Nordre Ringsaker pensjonistforeninger.  I tillegg dagens underholder, Tor Karseth.  Vi hadde også besøk av en ung amerikaner, Jacob, som trakterte flygelet.

Ordet ble gitt til Jens Granlien som var dagens konferansier.  Han ledet fortreffelig med input av gode historier.

Harald Norman var hovedtaler, en meget dyktig sådan.  Vi er nå 1 million alderspensjonister.  Og etter hvert blir det to generasjoner pensjonister i en familie.  Hva kan vi i lokalforeningene gjør for å tilpasse oss både mor og datter?  Det er ikke sikkert at allsang og gammeldansmusikk er det som tiltrekker den yngste!   For Pensjonistforbundet er det viktig å ha mange medlemmer.  Det er de som diskuterer med staten, og de jobber hardt for å få tilbake forhandlingsretten som de mistet under den forrige regjeringen.  Tannhelse og egenandel var et tema de jobber med.  Dagens regjering gjør et nummer av at det er skattelette for alle, men de som har det vanskeligst er minstepensjonistene, og de betaler ikke skatt.  Derfor er det ingen endring for disse – men alle priser øker.  Pensjonistforbundet mener også at beregningsmodellen for økning av pensjonen, er urettferdig.  Selv en ikke-matematiker skjønner at det er forskjell på å beregne 5 % av 10.000 og av 50.000.   M.a.o.  de som har mye, får enda mer.  Skulle gjerne referert alt det interessante han fortalte, men det klarer jeg ikke.

Tor Karseth underholdt med lokalhistorie og egne sanger.  Det er alltid en fornøyelse å høre ham.

Tradisjonen tro var det utlodning.  Mary Karlsen og Ingrid Menkerud hadde oppdraget med å skaffe gevinster, og det klarte de strålende.  Det var mange fruktkurver, gavekort, andre fine gevinster og til og med en kantklipper!  Loddsalget gikk lekende lett.

En annen som har stått på for dette jubileet er tidl. leder Rolv Baadshaug.  Han hadde sørget for et lite hefte med 20 sanger, men ikke minst en beretning om våre 60 år.  Vi hadde en 50 års beretning som han redigerte i tillegg til å få med de siste 10 årene.

Da gjestene forlot festen og gikk ut i det flotte været, fikk de med seg jubileumsberetningen og Pensjonistkokeboka som en hilsen fra foreningen.

Sekretær  Lisbeth Wictorsen