pf@pensjonistforbundet.no

Org.nr. 970323910

Referat fra Åpent Pensjonistmøte 4/11-21

Tema brannsikkerhet

Dagens tema påkalte full oppmerksomhet fra en lydhør forsamling.

NØTTERØY PENSJONISTFORENING

65 av Nøtterøys pensjonister hadde funnet veien til det åpne møtet denne dagen. I tillegg til ønsket om å treffe gamle og nye venner til en prat over en kaffe, var nok nysgjerrigheten til dagens aktuelle foredrag et trekkplaster.

Nestleder ønsket velkommen og orienterte om dagens program, sjekket av om noen hadde hatt fødselsdag siden sist (bursdagssang gjennomført) og ønsket tre nye medlemmer velkommen i foreningen.

Øyvind Bang og Kari Proos fra VIB (Vestfold Interkommunale Brannvesen) holdt et glimrende foredrag om forebyggende brannsikkerhet. Noe av det vi fikk vite, var ting som nok ikke var nytt for oss som har levd en stund, men som på ingen måte kan gjentas for ofte. Vi tilhører en av de mest sårbare gruppene når det gjelder omkomne i boligbranner. Det ble vist til statistikker som slår fast at 9 av 10 som omkommer i boligbrann er over 70 år. Det er flest menn som omkommer i brann i egen bolig.

De mest sårbare gruppene som ble nevnt er eldre, pleietrengende og personer med nedsatt funksjonsevne. Disse tre karakteristikkene passer ofte på oss i vår aldersgruppe og det ble særdeles stille i forsamlingen da det ble vist sterke bilder fra branntilfeller med dødelig utfall fra våre nærområder.

Røyking representerer en annen tredel av utrykningene og gjelder bla. røyking på senga.

Øyvind satte fingeren spesielt på komfyr, røyking og åpen ild/stearinlys. Så mange som 1/3 av de årlige utrykningene brannvesenet har henger sammen med bruk av komfyr. Han poengterte viktigheten av å være observant under bruk av komfyren og ikke forlate den i aktiv tilstand. Skaff deg komfyrvakt. Den er blitt billigere og redder liv!

Bytt ut stearinlysene med LED-lys, som gir like god stemning som levende lys og i tillegg er de 100 % brannsikre, var Øyvinds og Karis anbefaling.

Tema var også vedfyring, som er noe vår aldersgruppe er godt kjent med gjennom et langt liv. Verden går videre og nye metoder dukker opp, så også når det gjelder vedfyring. Les deg opp litt på hva som gjelder for ditt ildsted mht. veden du bruker og riktig trekk for å unngå brannfarlig bek i pipeløpet.

Avslutningsvis minne de to inspektørene om «Røykvarslerens dag» 1. desember. Det betyr batteriskifte i det som anses som den viktigste livredderen vi har i forbindelse med brann.

Den aktive pensjonistgjengen pepret så de to foredragsholderne med gode og aktuelle spørsmål som ble besvart med faglig tyngde.

Dagens åresalg innbragte hele kr 3190,- og mange fine premier ble utdelt.

Medlemmer ønskes velkommen til å bidra i Pensjonistforeningens styre, der det blir utskiftinger fra årsmøtet i februar 2022.

Det ble orientert om handletur til Sverige 23/11, julebord på Tollboden 6/12 og førjulstilstelning på Teie torg med «Ankerdrammen» 18/12.

SWK/sekretær