pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Pensjonistene markerte seg!

Pensjonistforbundets demonstrasjon foran Stortinget den 6. juni fikk stor oppslutning. Vi anslår at over 3000 kamplystne pensjonister møtte fram, og tilbakemeldingen var unison: På tide at pensjonistene markerer seg! Se alle innleggene her.

Pensjonistene fylte opp Eidsvolls plass, deler av Karl Johan og området helt ned til Spikersuppa, under Pensjonistforbundets demonstrasjon foran Stortinget 6. juni. (Foto: Nils J. Maudal)

Opprinnelig publisert 11. juni 2019 – av Bjørg Karin Bjåland Buttedahl

- Pensjonistforbundets mål var å fylle Eidsvolls plass. Det målet nådde vi, og vel så det, sier en fornøyd generalsekretær Harald Olimb Norman. Hele 27 busslaster med pensjonister satte sitt preg på bybildet denne formiddagen - i tillegg var det stor oppslutning fra Oslo og flere kom på egenhånd fra omliggende kommuner, for å støtte opp om saken.

Pensjonistforbundets paroler og plakater var godt synlige foran Stortinget. Hovedparolene var "Forhandlingsrett på pensjon - nå!", "Lei av pensjonstap" og "Lik vekst for lønn og pensjon". På de mange plakatene sto det blant annet "Gi oss forhandlingsrett!", "Vi kjemper for fremtidens pensjonister", "Vi vil bli verdsatt" og "Lei av å tape inntekt".

- Vi kjemper først og fremst for forhandlingsrett og mot underregulering av pensjon - og det fikk vi fortalt høyt og tydelig til politikerne. Vir finner oss ikke i den forskjellsbehandlingen pensjonister blir utsatt for, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Han overrakte Pensjonistforbundets krav både til regjeringspartiene og opposisjonen. Se vedlegg nederst.

Se appeller og innlegg her:

- Appell v/ Jan Davidsen, leder Pensjonistforbundet

- Appell v/ leder for Utdanningsforbundets pensjonister, Anne-Margrethe Benæs

Politikerne svarte:

- Hans-Andreas Limi, FrP, representerte regjeringspartiene

- Jonas Gahr Støre, AP

- Per Olaf Lundteigen, SP

- Audun Lysbakken, SV

Her finner du alle opptakene.