Pensjonist-tur til Lofoten 22. august 2023.

Så var dagen kommet da Øksnes pensjonistforening og Fagforbundet i Øksnes ville arrangere en dagstur sammen til Lofoten.

Pensjonist-tur til Lofoten. Til høyre på bildet; leder Staale Meløy

Klokken 09.30, tirsdag 22. august, stoppet en fin og behagelig buss fra Evensen bussreiser AS opp ved rådhuset og 38 pensjonister steg på og fant seg plass og en behagelig tur til Melbu og videre med ferge til Fiskebøl kunne starte. Været var ikke alt for strålende, men det var stort sett oppholdsvær, fin temperatur og stille hele dagen. Fergeturen var fin, og det ble tid til en kaffekopp under overfarten.

Fra Fiskebøl gikk turen videre i flott natur til Svolvær, hvor vi hadde en liten stopp for å strekke på beina.

Men vi skulle jo mye mer, så bussen tok veien fatt videre til Kabelvåg. Staale, var dyktige leder, informerte oss hele tiden om hva vi skulle være med på, og nå ble vi informert om den videre turen.

Fremme i Kabelvåg stoppet bussen ved Vågar Lofoten museum. Derfra var det kort vei å gå til Lofotakvariet og til Espolin Johnson Atelier. Det var bra, før vi skulle besøke alle 3 steder.

Vi startet på museet med en engasjert guide som kunne sine ting. Et unikt gammelt sted en kunne vært mye lenger. Men tiden gikk, og vi skulle i akvariet og se på alt det interessante som befinner seg inne og ute. Det var bare det at nå fikk vi øye på en kafé med god kaffe og vafler.

Så var det opp til det særegne atelierer til Espolin Johnson. Men for noen av oss ble det ikke så langt besøk, og det var synd, men nå ville sjåføren og Staale at vi tok på tur til Henningsvær og middagen som ventet oss der. Vi ble kjørt fram til Trevarefabrikken hvor en god lammegryte, nydelig dessert og kaffe var gjort i stand til oss.

Vi koste oss, men nå gikk klokka på forte føtter, og vi skulle hjem til kvelds og vi skulle ha en stopp i Kabelvåg i Lofotenkatedralen. Det ble en fin opplevelse. Først måtte vi ha en oppstilling på kirketrappen for fotografering, og så fikk vi gå inn og se den flotte kirken innenfra.

Ingenting foregikk i kirka, mens Staale foreslo at vi sang 2 sanger: «Å eg veit meg eit land» og «Gje meg en handa di ven når det kveldar» med ham som forsanger. Etter dette var heimturen et faktum gjennom Lofast med videre allsang, hvor vi blant annet sang «La oss leve for hverandre». En nydelig tur som vi vil minnes.

Tilslutt vil vi takke for økonomiske bidrag som gjorde turen mulig; fra Øksnes kommune, Sparebankstiftelsen SNN, Delitek AS, Fagforbundet Øksnes og Øksnes pensjonistforening.

Elsa Hamborg.

Referent.