På tur med Porsgrunn Pensjonistlag

En vakker høstdag 17.11.21

26 glade pensjonister på tur

Porsgrunn Pensjonistlag

Den 17. november 21 var 26 glade pensjonister på tur. Det var en deilig «høstdag»

Første stopp var Lierkroa for formiddagsmat, deilige rundstykker og kaffe. Deretter gikk turen opp Lierbakkene mot Bærums Verk.  De små koselige tømmerhusene på Verket rommet små kunst og håndverksforretninger samt et Pannekakehus .I husene var det arbeiderne som bodde i gamle dager, 3 familier i hvert.

Vi ble guidet av en alle tiders dame, Mari Atlanta Lunde, hun var utrolig morsom og kunnskapsrik. Hun fortalte om Bærums Verk fra begynnelsen av 1600-tallet. Om arbeidere og de forskjellige eiere opp gjennom årene, mektige, både menn og kvinner. Avsluttet med et besøk på ovnsmuseet og ovnene var de rene kunstverk.

Til slutt skulle vi spise på Værtshuset, en gammel fredet bygning som ble oppført i 1640.

Serveringsstedet åpnet året etter på Kongens befaling. Han krevde skjenke- og samlingssted for arbeidere ved alle bergverk. Værtshuset ble raskt et samlingssted for verksarbeidere og langveisfarende handelsfolk og bønder på reise fra Christiania til Bergen. Det er Norges eldste spisested og det er opptil flere spøkelser der.

Imidlertid var det i fjøset det var dekket til oss, fyr på peisen og nydelig dekkete bord. Vi fikk servert den møreste reinsdyrfilet med karamellpudding til dessert. Helt i tråd med vertskapets intensjoner om å servere fra en meny som gjenspeiler hvordan det var i herskapelige kretser i gamle dager.Så satte vi kursen hjemover. En flott dag var til ende for fornøyde pensjonister.

Porsgrunn Pensjonistlag Vera Rognstad Sekr.