Oktobermøtet

Med kommunal tilstedeværelse

Oktobermøtet

Det var det årvisse møtet hvor den kommunale ledelsen er innbudt for å redegjøre for, og svare på spørsmål om den kommunale gjøren og laden. Det er mange spørsmål i tiden, det er mye vi lurer på, men det er vanskelig å få det fram når anledningen byr seg - som den gjør på direkte møte i plenum!

Leder Sigmund kunne ønske oss medlemmer velkommen til oktobermøtet, og også avtroppende ordfører Even, som har vært gjenganger på oktobermøtet i flere år, og iår var den kommunale deputasjon forsterket med vår ganske nye kommunedirektør Nils Kvilvang. Velkommen.

Even sa seg glad for å møte oss igjen, og var klar på at det er jo sannsynligvis er siste gang som ordfører. Hvorpå Sigmund repliserte at han snart var gammel nok til å kunne møte likevel! . Even ga så ordet til kommunedirektøren.

Nils, som presenterte seg og sin bakgrunn, med røtter i Nord-Østerdal og praksis fra det militære og fra Høgskolen i Innlandet, også fra Evenstad. Han skisserte hva jobben hans går ut på for tiden, i særdeleshet økonomi, men og etatenes arbeidsoppgaver, bl.a. bygg og bygganvendelse. Det var anledning til å stille spørsmål. Vesentlige ting som kom på plass er bl.a. at når Helsehuset er på plass og tas i bruk av helse-etatene, skal kommunal administrasjon til oppusset og tilrettelagt Unibygg! Så det er et langt lerret! Nevnt var og de generelle problemer med manglende tilflytting og arbeidsplasser i Stor-Elvdal.

Sigmund avrundet og takket for kommunal innsats. For vår del håpet han og på en god utvikling framover, både for videre utvikling, og for bosetting. Så ga han ordet til sekretær Edvin, som denne gang hadde tatt for seg Håkon Børlis tekster. Og de vet vi er gode, men teknikken var ikke vår side, enten det er dårlige mikrofoner eller dårlige eller manglende høytalere. Her må sakkyndigheten inn på forhånd og prøvekjøre anlegget før møtene. Det ble bedre når mikrofonen ble lagt ned!

Det er TV-innsamling søndag, og den lokale arrangøren, det er Kommunen, v/Frivilligsentralen, og det er Adam, sliter med å få bøssebærere på plass. Leder Sigmund oppfordret de av oss som vil bidra med kjøring eller bøssebæring melde seg for arrangøren. Adam har tlf nr 404 373 903. Marit Myrberget støttet oppfordringen, og ba , på vegne av Bygdekvinnelaget på kaffe og biteti på innsamlingsdagen. Det er på Friviligsentralen, og der er og innsamlingsbøsse og anledning til å gi . Marit har tlf nr 970 63 376

Leder Sigmund lot oss ta del i styrets arbeid med program for møtene i 2024. Han hadde en skisse; Ingrid Sløgedal - hun husker vi med glede fra før en gang, kanskje kommer hun i april. Marit Nyhus jobber med trafikksikkerhet særlig for eldre, kommer kanskje i mai. Til høsten har vi litt avtale med Roar Engleberg og Pan-fløyta hans, og oktober er igjen Kommunal. Da får vi høre om åssen det gikk med alle prosjektene - så langt. Ellers er det fortsatt levende planer om sang og tonefølge på møtene våre!

Julemøtet er på Øiset Hotell tirsdag 12. desember. Buss går fra Meieritorget kl. 1700. Det blir julemat på fat som vanlig, og Rendalsgutta spiller. Nærmere om julemøtet, og påmelding på novembermøtet vårt.

Leder Sigmund kunne ønske tre nye medlemmer velkommen, det er Rannveig Ramsberg, Anne Lise Westgaard og Boas Lindberg. Hans Toften er ikke ny medlem, men det var hans første møte! Velkommen! Sigmund minnet og om at på styrebordet ligger Handlingplan for forbundet for årene 2023 til 2026, og ajourførte Vedtekter, om noen er interessert.

Kjøkkengjengen trillet inn bugnende fat med delikate smørbrød, ære være de som steller for oss! Mye og god mat!

Møtets siste post var igjen loddsalg og etterfølgende trekning, en høydare! Anne Lise W. fikk napp i den fine skjærfjøla, det var vel en velkomstgave! Edvard fikk napp i puta. (Randi har et napp før men det gjelder ikke! Sigmund er streng der!)

Så var det reklamen. Buss-selskapet "vårt", Berit og Håvard eller Hit og Dit arrangerer igjen tur til Oslo, med overnatting på hotell. Turen går 25. nov. Frist til påmelding er 18 okt. Tilbudet ligger i filen under her, detaljene har Sigmund.

Sigmund har og detaljer for invitasjon til Dansegalla på Jordet Samfunnshus 11. november. Der er det nok ikke påmelding, Se "plakaten i filen under denne teksten.

Hyggelig møte avsluttet med Broderring og vel hjem.