Matkultur og Blåveispiker i Pensjonistforeningen

Songdalen Pensjonistforening hadde møte tirsdag 27. september 2022. Ingrid Wisløff Jæger hadde kaldt sitt kåseri "Mat er også kultur" og "Blåveispikene" framførte sangperler fra 1940 til slutten av 1960-tallet.

Blåveispikene Johanna Winther og Elisabeth Krohn-Hansen sammen med Herman Gautefall Olsson.  Ingrid W. Jæger er betatt tilhører.

Blåveispikene Johanna Winther og Elisabeth Krohn-Hansen sammen med Herman Gautefall Olsson. Ingrid W. Jæger er betatt tilhører.

Lillian Høye hadde Ord for dagen og leste dikt som forbindes med høst.

Ingrid Wisløff Jæger kåserte.

Songdalen Pensjonistforening hadde møte i Bestestua tirsdag 27. september. Som vanlig var det meget godt frammøte.

Lillian Høye hadde ord for dagen og markerte høsten med to dikt.

Ingrid Wisløff Jæger er styreleder i Pensjonistforbundet Agder og hilste lokalforeningen fra styret.

Kåseriet hadde hun kaldt "Mat er også kultur".

Hun stilte spørsmålet hva mener vi med norsk mat. Ungdommer sier de liker norsk mat, men spør du dem hva de liker best, svarer de pizza, taco og mye mer som lite har med Norge å gjøre.

Matkultur oppstår på grunn av at alle har behov for mat. Den norske maten har variert gjennom tidene. Klima og krig har hatt betydning.

Grøt var viktig i norsk mattradisjon. En nødvendighet, men også mat for troll og nisser.

I harde tider, f.eks. under Napoleonskrigene måtte en blande melet med bark.

Potetene kom til Norge i 1780. De førte til at skjørbuk etter hvert forsvant.

Bakerovn kom i bruk når en begynte å bruke gjær.

Fisk har alltid vært brukt som mat. Men hvordan "oppfant" en lutafisk? Det kunne en av blåveispikene svare på.

Mye av den maten som tilhører norsk mattradisjon betegnes i dag som usunn. Men nå nærmer julen seg. Så spis i alle fall godt på julaften!

Blåveispikene framførte kjente sanger både med norsk og engelsk tekst. De åpnet med Mr. Sandman gikk videre til Tanta til Beate og Trassvisa hennes Tora før de fortalte historien bak til sangen "Rum and Coca Cola". Sørlandet var representert med Gorrine, og de framførte også en egenprodusert sang "Ode til Hermine". Grand Prix Voi Voi var også med, likeså fra repetoaret til Andrew Sisters "By mir bistu shein".

De avsluttet selvsagt med "Blåveispiken".

Nils Harald Sødal som skal delta i forestillingen på Sygna 6. oktober presenterte programmet "Scenebetennelse", og fortalte humoristisk om uhellet han hadde i Den norske Opera under forestillingen "Flaggermusen".

Som vanlig var det allsang, god mat og utlodning.