pf@pensjonistforbundet.no

Hyggetreff i oktober

Besøk av bygdas osteopat

Kveldens fruktkurv!!

60 glade og blide mennesker møtte til hyggetreffet i oktober. Kl. 1730 ønsket leder Knut velkommen, og tok oss gjennom diverse historiske begivenheter som har funnet sted denne datoen. Dette medførte at vi fikk frisket opp Karlstadforhandlingene om oppløsningen av unionen med Sverige, og Østerrikes nasjonaldag. Litt orientering om pensjonistforeningens planer fremover, og reiseplanlegger Bjørn antydet at det kan bli mulighet for en ny tur til Åland i juni neste år.

Så litt allsang fra allsangboka vår. Svenske travere denne gang, til musikk fra Thor Sverre Rundgren

Osteopat Henrik Jensen ved Contexklinikken i Kirkenær tok så ordet. Han holdt et underholdene og opplysende foredrag om sitt arbeid, og hvordan man kan få behandling og bistand til trening, når det gjelder skjelett- og muskelplager. Hovedprinsippet er ikke å gjennomføre langvarige behandlinger, men i størst mulig grad avklare tilstanden og gi råd om trening og kosthold, for å øke bevegelsesevnen og minske smerter. Han hevdet at profesjon snart er forventet å få samme status som annen helsebehandling, og dermed komme under egenandelsystemet i helsevesenet. Tilsvarende status har osteopati i mange andre land. Tusen takk til Henrik!

Så ble det quiz på relativt høyt nivå, både om skuddene i Sarajevo og Dallas. Bord 20 og bord 11 fikk 20 av 21 oppnålige, og ble dagens stolte vinnere.

Så kunne første danseøkt starte, og gulvet fyltes stadig opp uten at det ble for mye trengsel. Vi har blitt svært flinke til å vise hensyn i det siste.

Pause i dansen med snitter, kake og kaffe. Takk til frivillig hjelp på kjøkken og servering. Under kaffen ble det spontant fortalt en del gode historier. Latteren runget, selv om noen av vitsene utvilsomt har vært fortalt før. Det kommer an på hvordan de blir fortalt nemlig, og f. eks. en «traver» som «nummer på gølvteppe» fikk nesten taket til å løfte seg på grunn av fortellerens malende fremførelse.

Etter siste danseøkt ble kvelden avrundet med trekning av fruktkurv og 13 gevinster. Alle var glade og fornøyde på veg hjem etter kl. 2130.