pf@pensjonistforbundet.no

Org.nr. 970323910

Hyggetreff 25.10.22

Besøk av Thor Gotaas

Det strømmet på hele 114 forventningsfulle medlemmer i Grue pensjonistforening, 4 dyktige musikere, samt et «trekkplaster», nemlig brumunddøl og folkeminnegransker Thor Gotaas, til vårt «hyggetreff» sist tirsdag. Sistnevnte var nok hovedårsaken til at oppslutningen var hele 30% over normalen. Hans ry som glimrende og kunnskapsrik foredragsholder, og det faktum at han i det siste har vært aktuell i alle media med sin nye bok, gjorde nok sitt til at lokalet var så fullt som det kan bli.

Godtaas åpnet med å minnes skiløperen Ole Ellefseter som døde nylig. Med humor, vemod og beundring, viste han oss et godt og tydelig bilde av den enestående idrettsstjernen og hedersmann som Ole var.

Emnet for foredraget var «På loffen». Vi fikk i løpet av 45 minutter et fengslende foredrag, med et vell av detaljer, om mange skjebner som av forskjellige årsaker fikk et liv på vandring langs landeveien, de siste 150 år. Han hadde bilder av hver og en: «Wergelandsgutten», «Rotte-nikken» «Svingdeg» og mange, mange fler. Utrolig imponerende. Hvordan er det mulig, uten manus, å huske den enkeltes fødselsdato og dødstidspunkt? Med sin fortellerevne drev Gotaas oss fra fortvilelse og sorg, til «gapskratt», og tilbake til vemodet igjen. Leder i pensjonistforeningen, Knut Lilleåsen har vært lærer i det meste av sitt liv, og sa da han takket for foredraget, at for ham hadde aldri en skoletime (45 minutter) gått så fort som i dag.

Så ble det musikalsk program. Musikeren Roy Enger fra Flisa vartet opp med en rekke «evergreens» på torader, sammen med sin «svigersønn-bassist» og pensjonistforeningens «faste» gitarist Sigbjørn Rundberget. Roy har erfaringer på linje med de eldste i pensjonistforeningen, og har vært tilstede på østsida av Glomma lenge. Han har vært en «grensesprenger» på sitt durspill. Torader blir jo nesten uten unntak brukt i gammeldans-sammenheng, men Roy har blitt kjent for å bruke det i i framførelse av swing og crooner- musikk. De tre ga oss et knippe med gamle travere, vel og merke uten tekst. Derfor ble det spennende, etter hver melodi, å gjette hva tittelen var. «Fly me to the moon» på torader da gitt! Var det virkelig den?? Dette var god, forebyggende trening i å huske, og det er visst bra i vår alder.

Så ble det servert snitter til kaffen. Siden vi var så mange, måtte vi sette grensa på tre til hver. Alt ble borte som dugg for solen, inkludert bløtkake. Takk til Amanda og hennes assisterende i «Grue Ny kompetanse og utvikling»! Delikat og godt!

Kvelden ble avrundet med loddtrekning og en times dans til Grue pensjonistforenings favorittspellemann «Bære Kåre» fra Eidskog (Kåre Børge Rudseter). Fra han startet med den svært aktuelle «Ved-valsen» til siste dans var som vanlig stemningen på topp.