Holt pensjonistforening på tur til Stavern og Larvik.

Minnehallen i Stavern

Første stopp bøkskogen cafe, for smørbrød og kaffe.

Så en orientering om bøkeskogen og Larvik/Larviks historie. Guidet busstur gjennom Larvik kongeveien til Stavern. Omvisning i Fredriksvern kirke fra 1756. Norges første marine kirke. For at danskekongen Fredrik V skulle bevilge penger til å bygge, måtte det argumenteres for at den også kunne brukes til kornlager og at benkeryggene i løpet av minutter kunne felles ned. Da ble kirkerommet omgjort til lasarett med 120 sengeplasser.

Vi var på guidet busstur i Stavern for å se hvor godt området er tilrettelagt for alle livets faser. Fine hager og bygg forskjellige byggstiler. Vi så bl.a boligen til Jonas Lie og Bjørnstjerne Bjørnson , kyst sykehuset og politihøgskolen. Vi hadde guidet tur til et gammelt torgområde omkranset SV særegne brakker for garnisonens offiserer og embetsmenn, samt alle nødvendige yrkesgrupper.

Et av høydepunktene var omvisningen i Minnehallen. Et nasjonalt minnesmerke over folk som ble borte på sjøen i 1. og 2. verdenskrig, finansiert av overskudd fra kullfrakten.

Det ble tid til 1,5 timer til egen rulling rundt i butikker eller til Fredriksten verft, før en avsluttet med velsmakende middag og dessert på hotell Wassiloff.

Ref; Erling Lilleholt

Bilder; Erling Lilleholt og Ingebjørg Fraas