Gratis båtturer ble fulltegnet på en dag

- Utrolig! Alle tre turene med MS «Brekke» ble fulltegnet i løpet av en dag. Det er deilig endelig å kunne gi pensjonistene i Fredrikstad et tilbud om å kunne komme seg ut blant andre mennesker. Mange har vært isolert på grunn av pandemien uten å ha hatt kontakt med familie eller venner. Nå er nærmest alle pensjonister fullvaksinert – og da kan vi dra på tur hvor alt er gratis! Det er Leif Andersen, talsmann for Pensjonistforbundet Fredrikstad, som kommer med denne gladmeldingen.

Foto: Martin Gundersen

De fleste husker vel hvordan eldre, spesielt på sykehjem, ble skjermet mot besøk og pårørende har bare kunnet se dem gjennom vinduet. Og det har hele tiden vært regler for hvor mange mennesker du kunne ha på besøk i ditt eget hjem. Pandemien med korona-viruset førte til at mange pensjonister ble avskåret fra å kunne leve et normalt liv. Her i Fredrikstad har all aktivitet for pensjonister vært lagt dødt.

- Det er Statsforvalteren (Fylkesmannen) som har gjort det mulig for oss å invitere pensjonister med på tre turer med MS «Brekke» opp gjennom Nord-Europas lengste og høyeste sluse i Haldenkanalen. Etaten har bevilget penger til tiltak for å få pensjonister ut av ensomheten og gjennom fylkesforeningen kunne vi presenterer tiltak – og heldigvis ble søknadene godkjent.

- Det er en begrensning på 45 deltakere på hver tur på grunn av 1-metersregelen. Det settes opp buss fra Fredrikstad til Tista og om bord i MS «Brekke» blir det servering og informasjon om Haldenkanalens historie. Selve båtturen tar fire timer. Jeg kan også avsløre at i august vil vi invitere alle pensjonister til en hyggelig ettermiddag/kveld med bevertning og underholdning på Scandic City, men det må vi komme tilbake til, avslutter han med et stort smil.