pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

God tannhelse gir økt selvtillit

Tannpleier Marit Inger Grønnli informerte på medlemsmøtet om viktigheten av å ta vare på tennene. Tannhelse er endel av den generelle helsen. Over 90 % av alle nordmenn har eller har hatt tannkjøtt betennelse. Dette kan pleies med regelmessig besøk hos tannpleier eller tannlege. Ved demens glemmer mange å pusse tennene og de har manglende interesse for god munnhygiene. God tannhygiene innvirker på den fysiske og psykiske helsen.

Tannpleier Grønnli viser hvilke tannpirkere som finnes.

Tannpleier foretar regelmessig kontroll av tennene til pasienter som er innlagt på institusjon. NAV dekker kostnadene med tannbehandling for personer som bor på eldrehjem, omsorgsboliger eller sykehjem.

Grønnli viste hvilke tannkremer som er anbefalt, og om når tid det påkrevd med å bruke tannpasta. Hun påpekte viktigheten i puss av gebiss og av tannproteser. Bruk en myk tannbørste var hennes oppfordring. Skylling av munnhulen med fluor og bruk av fluortabletter er en god forsikring mot karies og andre relaterte sykdommer. Gode rutiner for god tannpleie gjør at du bevarer tennene lenger, og unngår betennelser i munnhulen.

November sola såvidt over horingsonten.