pf@pensjonistforbundet.no

Org.nr. 970323910

Fra handleturen i Sverige

Vellykket utflukt

Noen av de ungdommelige pensjonistene har ankommet Strømstad

Vel 30 livlige pensjonister ble hentet av Unibuss i Vestskogen og på Teie tirsdag morgen, før sola sto opp, og satte kursen for Sandefjord og fergekaia til Color Line. Trond, den skøyeraktige og kvikke sjåføren, hadde ingen problemer med å få opp dampen i bussen og stemningen var snart på stigende kurve.

En hel liten avdeling avdeling var satt av til oss om bord og en bugnende matbuffet sto klar for dem som ville ha frokost (nr. 2?) eller bare en kopp kaffe og en kakebit. Mange valgte å benytte seg av de mange taxfree - butikkene om bord og det var om å gjøre å holde styr på de lovlige kvotene.

Etter et besøk på Systembolaget og en stund i den gamle, kjente kassakøen, bar det videre mot Nordby Storsenter. Her gikk tida fort og det ble etter hvert mange bæreposer, trillebager og kofferter med ulike varer fra de mange butikkene. Med alle pensjonistene og handlevarene vel på plass i bussen og med en litt dempet stemning, passerte vi grensen til Norge uten stans. Straks vi hadde Norsk jord under hjulene, steg stemningen umiddelbart igjen (!) og turen gikk videre til Moss. Her bar det rett om bord i ferga, der vi ble sittende i bussen under overfarten. Det ble fortalt noen morsomme historier underveis oppover E6, både av deltakere og sjåfør, og stemningen var munter både på overfarten og resten av turen hjem til Nøtterøy.

Så kan man være for eller imot grensehandelen, men det skaper i alle fall hygge å få seg en liten tur etter lang tid med begrensninger.

Fristelser som kanskje passet best til barnebarna?