Et enklere møte med hjelpeapparatet

Fylkesforening har produsert hjelpemidler som skal gjøre det lettere for eldre mennesker å møte hjelpeapparatet i kommunen sin.

Stillbilde fra filmen «Et møte med hjelpeapparatet».  Kirsten Stephanie Wiig og Hans Anton Fagerlie spiller et ektepar som opplever at hus, hage og en brukket arm blir litt for mye å hanskes med.  (Foto: Erik Jacobsen)

Stillbilde fra filmen «Et møte med hjelpeapparatet». Kirsten Stephanie Wiig og Hans Anton Fagerlie spiller et ektepar som opplever at hus, hage og en brukket arm blir litt for mye å hanskes med. (Foto: Erik Jacobsen)

Pensjonistforbundet Vestfold har lagd en veileder (PDF) på åtte sider, som hjelper eldre mennesker å finne fram i kommunale helse- og omsorgstjenester.

- Mange eldre synes det er vanskelig å finne fram når de har behov for helse og omsorgs-hjelp fra kommunen. Dette en veileder til dem, opplyser Ove Gran, leder for Helseutvalget i Vestfold.

Veilederen gir deg en råd om hvordan du skal gå fram når du får behov for hjelp fra kommunen. Hva er viktig å tenke igjennom i møte med kommunen og hvilken rolle har pårørende.

Brukermedvirkning

Det er brukerne selv som har tatt initiativ til å lage denne veilederen og vil bidra med å spre den til folk i gamle Vestfold fylke. Pensjonistforbundet vestfold har bestilt 10.000 eksemplarer som skal deles ut i fylket.

Veilederen er i utgangspunktet beregnet på gamle i Vestfold fylkeskommune med 19 lokalforeninger, seks kommuner og Pasient- og Brukerombudet i Vestfold.

Veilederen utformet slik at den kan benyttes i hele landet dersom ønskelig, men baksiden inneholder kontaktinformasjon for de seks kommunene i gamle Vestfold fylke.

Du kan laste ned veilederen her:

Kortfilm

I tillegg til brosjyren, er det blitt produsert en film som viser et tenkt eksempel fra et pensjonistektepar som har behov for hjelp fra kommunen.

Det er Erik Jacobsen som har produsert filmen, mens Kirsten Stephanie Wiig og Hans Anton Fagerlie spiller ekteparet som trekker på årene og opplever at både hus, hage og en brukket arm blir litt for mye å hanskes med. Marit Gulli Skaug spiller kommunens representant.

Denne korte filmen «Et møte med hjelpeapparatet» (10:51) kan du se her:

Regissør Erik Jacobsen og skuespillerne forbereder en scene i filmen.

Filmen er også tilgjengelig på YouTube. Du finner den her.

Rød løper

Både PDF-veilederen og filmen ble presentert i Færder bibliotek den 25. november 2021. Der var det premierefest på rød løper.

Bilder fra arrangementet ser du her (foto: Erik Jacobsen):