pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Dagstur til Lofoten 15.juni 2022.

Start fra Troneshaugen i Sigerfjorden. Turen går til Melbu, så ferge til Fiskebøl. Vi svinger av til Strønstad, hvor første stopp på turen er hos treskjærer Arthur Johansen. Fin og koselig plass. Her fikk vi se mange av hans flotte arbeider og ei rikholdig utstilling av ting han har samlet. Arthur har stor kunnskap om folks levesett i tidligere tider, og deres redskaper og arbeidsmetoder. Han er også en meget flink formidler av denne kunnskapen. Interessant !

Ey av utstillingsrommene i andre etasje over verkstedet.

Etter besøket hos Arthur gikk turen videre til Laukvik. Her fikk vi omvisning på Væreiergården som er restaurert og har mange fine detaljer av dekorasjonsmaler Henning Welfjord fra Melbu, ca. 1905. På øverste etasje var det samlet en mengde ting og redskaper fra tidligere tider.

Væreiergården

Billedserie fra bygget.

Damene visste om en bruktbutikk i Laukvik. Den måtte besøkes og gjennomsøkes etter gode tilbud og skatter.

Videre ble det besøk hos Kjell Skjoldvær, som har flyttet hit fra Sigerfjorden. Toril, kona til Kjell feiret 70-årsdag denne dagen. Da ble bursdagssang. Trivelig stund!

Så var det tid for middag på Livland gård, en vakker bygning , litt utenfor Laukvik. Middagen var lammekjøtt med tilbehør, nydelig mat. Der ble det allsang med musikk av Tor og Stein Viggo. Vi fikk også litt informasjon om gården og virksomheten der.

Kl.16.30 gikk turen hjemmover på Lofast, og vi var godt forsynt med mat og inntrykk. Litt musikk og sang fra baksetet i bussen gjorde turen fullkommen. Vi hadde også en god og stødig busssjåfør på de smale kronglete veiene. Evensen bussreiser. Takk til alle for en super tur, selv om tåka ikke lettet før vi var nesten hjemme.