Busstur til Byglandsfjord.

Buss fra Lillesand til Byglandsfjord og sightseeing med D/S BJOREN.

PENSJONISTFORBUNDET LILLESAND’s – TUR TIL BYGLANDSFJORD 13.JUNI 2023.

Onsdag 13.juni inviterte Pensjonistforbundet Lillesand medlemmer og ikke medlemmer til en tur til Byglandsfjord og sightseeing med D/S Bjoren. Kan nevne at Bjoren er en av de eldste vedfyrte dampbåtene i landet og er et flytende kulturminne i Setesdal. Båten er fra 1867.

Første oppmøte var Borkedalen i Lillesand og neste på Tomta i Birkeland. Totalt 39 glade pensjonister fant sine plasser i bussen som kjørte oss trygt til Byglandsfjord, hvor vi ble tatt hjertelig imot av Heidi Bygland i BUA. Her stod deilig lapskaus m/tilbehør klar for oss. Smakte himmelsk.

Vi hadde god tid og koste oss med deilig mat og drikke og ikke minst en hyggelig prat. Gode og mette ble vi så loset om bord i D/S Bjoren for en 2 timers rundtur på Byglandsfjorden. I et fantastisk deilig vær ble dette en herlig tur, selv om vi ikke kom opp i slusene p.g.a. lav vannstand etter det varme og tørre været vi har hatt.

Under turen var vi så heldig å ha en kunnskapsrik og sprudlende guide – Svein Kleivane.

Han fortale historier fra distriktet, samt hyggelige og morsomme lokale hendelser. Stilte også opp med ei nidvise/stev om Riksvei 9. Kjempebra!!!!!

På returen takket Edle han for en fantastisk underholdene tur og overrakte en liten påskjønnelse. Han takket og nevnte at det var hyggelig å få noe annet enn blomster av og til.

Fyrbøter og «kaptein»/mannskap ble også takket.

Bussen stod klar for å frakte og hjem igjen og på Evje bare MÅTTE vi ha et ISKREM-stopp!!!

Underveis hadde vi også det obligatoriske lotteriet og trekning ble gjort på tilbaketuren.

Vi må nevne buss-sjåfør Tormod i Risdal Touring for en fantastisk tur. Her var smale veier hvor vi møtte trailere og campingbiler. Det var bare millimeter om å gjøre, men som han håndterte på en rolig og trygg måte. KLAPPER for han!!!!!

TUSEN TAKK til ALLE som gjorde turen til å bli en kjempekoselig og innholdsrik dag.

Må kanskje takke det nydelige været også – Kunne ikke vært mer PERFEKT!

STYRET