pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Busstur 2023

Pensjonist forbundet Folldal og LHL Folldal var i år på busstur til Sverige, til området ved innsjøen Siljan.

Her er gjengen etter lunsj i Engerdal, og klare for siste etappe hjem

Sommertur 2023 med LHL og Pensjonistforeningen.

Utrolig hvor fort et år går, plutselig var det tid for den årlige bussturen igjen. I år hadde vi bestemt oss for å være litt dristige og legge turen til utlandet. Så på morgenen den 03.07. inntok vi plassene våre i bussen og satte kursen østover mot Sverige, mot Siljan, Mora og Rättvik. Som vanlig med «vår» sjåfør Terje bak rattet.

Turen gikk via Tolga og Øversjødalen og til Drevsjø, der hadde vi første stopp med kaffe og med muligheter for å dekke andre behov. Køene var riktignok lange, men alt ordnet seg visst for alle. Og iflg oppslag på kafedøra så hadde de stengt på mandager, det tyder på at de hadde åpnet til ære for oss, det vil vi i hvert fall gjerne tru. Dagens lunsj ble inntatt i tettstedet Älvdalen, før ferden gikk videre gjennom de svenske skogene og til Tällberg, ei lita grend ville vel vi kalt det, og til Hotell Gyllene Hornet. Landlig og idyllisk beliggende, trolig nokså gammelt og påbygd i flere omganger med fløyer og småhus. Det var nydelig og varmt vær første kvelden, og fine muligheter til diverse aktiviteter, noen gikk tur og noen bare slappet av ute med forfriskninger. Det var også muligheter for minigolf, det var populært for noen utover kvelden, etter middag på hotellet.

Dag 2 var satt av til sightseing i området rundt innsjøen Siljan. Vi hadde lokal guide med oss hele dagen. Vi startet med Rättvik og Tunnbrødsbageriet, noen stor og minnerik opplevelse var kanskje ikke det, men Rättvik virket ellers å være en hyggelig småby med ei flere hundre meter lang brygge som de var stolte av. Vi besøkte dalahestfabrikken i Nusnäs, med mulighet for å se produksjonen av de berømte hestene, og selvfølgelig handle i butikken deres, deretter gikk ferden til Fryksås Fäbodar for en meget solid lunsj. Dette stedet lå sjøl etter østerdølers målestokk langt inni skogen og nokså høgt, var vel egentlig ei gammel setergrend som neppe lenger brukes til det opprinnelige formålet. Vi kjørte gjennom Mora, med ei runde i byen, videre til Sollerø (solens øy), idyllisk og vakkert, opp på Björkberget for en god «fika», dvs kaffestopp, og besøk i utsiktstårnet hvorfra det var flott utsikt over innsjøen og området. På veien tilbake mot hotellet vårt kjørte vi også forbi det som skal være verdens største maistang. Midtsommeraften kan det være opp til 30.000 personer tilstede her. Tilbake til hotellet, middag og sosialt samvær.

Dag 3 var det hjemreise, den gikk via Mora, gjennom Älvdalen et stykke, langs Vasalopptraseen til tettstedet Sälen. Her var det stopp for kaffe og muligheter for litt shopping, både på Systembolaget og andre steder. Videre til hjemlandet og via Trysil til Engerdal, hvor det var stopp for lunsj. Videre hjemover, via Rendalen og Koppang , rv 3 og Sollia/Atndalen hjem.

Som vanlig en vellykket tur, litt vekslende vær, men ingen store uhell eller dramatiske hendelser så vidt denne skribenten kunne observere. Og vi sitter igjen med minnet om mye skog, men også idylliske små byer og grender med vakre røde hus, og større og mindre sjøer og vann. Vi gleder oss til neste tur!

Liv Nymoen