pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Busstur 2022

I månedsskiftet juni/juli var Pensjonistforbundet Folldal og LHL Folldal på busstur til Telemark.

En fornøyd gjeng tar siste stopp på turen på Vertshuset Biri, før siste etappe over fjellet.

Sommertur 2022

Vi rullet ut fra rutebilstasjonen kl. 7 om morgenen den 29.06., 40 morgenfriske og forventningsfulle medlemmer i Pensjonistforbundet og/eller LHL, med sjåfør Terje bak rattet og kurs for Telemark.

Turen gikk gjennom Atndalen hvor 5 til ble plukket opp, og over Venabygdsfjellet. Iflg. programmet skulle vi stoppe for lunsj i Hokksund, det var trolig fler enn undertegnede som tenkte at det var et langt skift både for sjåfør og passasjerer, men Terje beroliget oss raskt med at vi skulle få et kaffestopp på Biri. Det fikk vi og, med tid nok både til kaffedrikking, beinstrekk og andre nødvendigheter. Videre gikk ferden nedover langs vakre Mjøsa, gjennom Oslo og Drammen og nordover til Hokksund. Jeg trodde i min uvitehet at Hokksund bare var et «veikryss», men det er faktisk en by med drøyt 9200 innbyggere. Her spiste vi lunsj på Sand hotell, lunsjen ble inntatt på en stor terrasse, og det passet bra for været var varmt og fint.

Etter lunsj gikk ferden videre til Kongsberg, hvor vi fikk omvisning på Gruvemuseet. Mye interessant for folk fra gruvebygda Folldal. Foruten Sølvgruvene er Kongsberg også kjent for å ha fostret mange gode utøvere innen vinteridrett, ikke minst er skihopperne med etternavn Ruud godt kjent for oss litt voksne. Skihistorien har sin egen del i museet, dessverre rakk vi ikke å få med den. Vi hadde fortsatt et godt stykke igjen å kjøre, og vi var også lovet et stopp ved Heddal stavkirke. Det fikk vi og, og enten man er «kirkelig» eller ei så må man bli imponert over et slik byggverk. Og hva de fikk til for 800 år siden.

Siste etappe gikk videre via Seljord og til Vrådal (med i overkant mange bakker og svinger på veien, syntes noen…) og Straand Hotel, et ærverdig hotel som startet som skysstasjon i 1864. Her ble det som seg hør og bør middag og sosialt samvær utover kvelden.

Neste morgen var det ut på tur igjen, denne gang i retning Bø og Ulefoss. Stopp ved Ulefoss Hovedgård, hvor en sprudlende og dyktig guide viste oss rundt i familien Aalls herskapelige residens, som ble bygget tidlig på 1800-tallet. Her var det stue for damer og stue for herrer og gjesterom for både kongelige og annet fint folk. Noen fikk også med seg en åker her med åkerbønner, et proteinrikt råstoff i kraftfor og forkultur for mathvete til neste år. Mens andre benyttet anledningen til å sitte i sola og drikke kaffe.

Videre herifra gikk ferden til Lunde, hvor vi gikk om bord i kanalbåten «MS Victoria». Fortsatt nydelig vær, så vi koste oss og nøt omgivelsene fra sitteplasser på dekk. Lunsj ble servert i salongen under dekk, forhåpentligvis ble de fleste mette, sjøl om det ble ymtet om at det var litt lite mat til de siste i køen. Vi hadde i hvert fall en fin tur, via 3 sluser og noen innsjøer før vi gikk på land igjen i Kviteseid. Der ventet Terje og bussen på oss og tok oss tilbake til Vrådal for middag og hygge på hotellet.

Ny dag, og vi tar fatt på turen hjem. Ferden gikk gjennom bygder og over fjell, via Møsvann hvor det var godt synlig at de hadde fått lite vann fra «oven» så langt i sommer, og nedover bakker og svinger til Vemork. Her fikk vi guiding i den gamle kraftstasjonen, en liten historietime med fortelling og bilder, og besøk i tungvannskjelleren som nå er gravd fram att og bygd inn med glassvegger.  Vi har vel alle sett bilder, hørt historien og sett film om tungtvannsaksjonen, hvor pruduksjonsanlegget ble sprengt og ødelagt i februar 1943. Å være der gjorde inntrykk, dette er norgeshstorie.

Fra Vemork kjørte vi videre via Rjukan. Jeg må si for egen del at jeg er veldig glad for at jeg ikke bor der, med stupbratte fjell på begge sider av bebyggelsen. Skjønner godt at de har satt opp speil på fjellet for å få et lite glimt av sola. Så forbi Tinnsjø, hvor Norsk Hydros ferge «Hydro» ble senket i februar 1944 under en sabotasjehandling i forbindelse med tungtvannsaksjonen. Etter hvert krysset vi grensa fra Telemark (og Vestfold fylke) og inn i Buskerud (Viken fylke), og framme ved hotellet til Søstrene Storås ved Buvatnet fikk vi servert deilig lunsj i fine omgivelser, og med litt historie om stedet attåt.

Derifra bar det hjemover, via Kongsberg og Hokksund, Hønefoss og Gjøvik, nytt kaffestopp på Biri og så korteste veien over fjellet til Folldal.

Tror alle var enige om at det hadde vært en fin tur, som vi skrev i skolestilene våre. Vi fikk sett mye vakker natur (mye skog…), været var bra, alle var i godt humør så langt jeg kunne observere, og Terje var som vanlig en trygg og solid sjåfør.

Takk for turen, venter spent på hvor neste går.

Liv Nymoen