Mat som medisin og søvn.

Visste du at maten du spiser kan påvirke hvordan du sover på natten?

Kursmatriell

Visste du at maten du spiser kan påvirke hvordan du sover på natten? Dette fikk kursdeltagerne fra Pensjonistforbundet Nøtterøy lære om på kurs i Teie kirke nylig.

Kurset «Mat for bedre søvn» er en del av en kursrekke i serien «Mat som medisin», der deltagerne får kunnskap om hvordan maten du spiser kan påvirke din helse. Kurset er nummer fem i en kursrekke på åtte.

- Jeg har deltatt på slike kurs tidligere, og det er fint å lære om mat og hva det betyr for kropp og sjel, sier Marit Tordly, som er på plass i god tid før kurset begynner. Tordly har vært med i Pensjonistforbundet Nøtterøy lenge, og setter pris på aktivitetene i foreningen.

Gunn Helene Arsky er foredragsholder på matkursene. Hun startet opp med å holde et foredrag om mat og helse, som etter hvert ble utviklet til flere kurs. Det er mellom 50-70 deltagere hver gang på kursene, og interessen for temaet er stort.

- Min målsetting er å sette folk i stand til å ta riktige valg for å leve gode liv, sier Arsky.

Når foredraget er over, blir deltagerne servert lunsj, som lages av elever fra VG1 Restaurant- og matfag på Greveskogen Videregående Skole. Denne dagen serveres en rekesalat med avocado og en sunn variant av banansplitt til dessert.

Else Holbæk setter pris på kursene og at elevene får bidra.

- Vi lærer om mat og hva den gjør med helsa vår. Dette er et fint opplegg, der elevene fra Greveskogen lager og serverer mat etter foredraget. Vi kursdeltagere får oppskriftene etterpå, slik at vi kan lage maten selv hjemme, sier hun.

Ordfører Tom Mello og kommunedirektør Kristin Nilsen deltok på kurset i Teie kirke. De lot seg imponere over opplegget, deltagelsen og den gode maten fra elevene fra Greveskogen videregående skole.

- Dette er et supert opplegg, der du får nyttig kunnskap om mat og helse i kombinasjon med sunn og god lunsj. I tillegg er det hyggelig og sosialt, sier ordføreren.

Pensjonistforbundet Nøtterøy har vokst til å bli Vestfolds største pensjonistforening. I løpet av det siste året har foreningen fått 110 medlemmer, og teller nå totalt 600 medlemmer, opplyser leder Magne Tuxen.

Gunn Helene Arsky og Magne Tuxen

Mellom 50 og 70 deltagere på matkursene

marit Tordly gleder seg til mat

Magne Tuxen, Tom Mello, Gunn Helene Arsky
og Kristin Nilsen

Magne Tuxen, Tom Mello, Gunn Helene Arsky og Kristin Nilsen

Det er god stemning på bordet til Tone Røgeberg,
Nina Larsen, Tom Mello og Marit Tordly i forkant av
kurset.

Det er god stemning på bordet til Tone Røgeberg, Nina Larsen, Tom Mello og Marit Tordly i forkant av kurset.

Theo-Elias, Esperance, Faglærer Trond,
Henrik og Oliver fra VG1 Restaurant og matfag
på Greveskogen videregående skole,

Theo-Elias, Esperance, Faglærer Trond, Henrik og Oliver fra VG1 Restaurant og matfag på Greveskogen videregående skole,

lunsjen forberedes

Rekesalat med avokado

Sunn banansplitt til dessert

Else Holbæk gleder seg til matkurs.