pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Kosterøyene rundt

Utenfor Strømstad ligger de naturskjønne Kosterøyene. Sveriges vestligste øygruppe med ca. 300 fastboende. Kosterøyene regnes som et av de mest idylliske i Skandinavia. Kostersundet er prikken over i`en, sundet skiller Nordkloster og Sydkloster. Nordkloster er ca 4 km2 stor inneholder en vakker og dramatisk natur. Her ligger også Kloster fyr som fortsatt er i bruk. Sydkloster er ca 8 km2, og har store badestrender. Kloster er også kjent for sitt planteliv, og her har mange kunstnere funnet inspirasjon på grunn av de spesielle lysforholdene. Vi kan ikke unngå å nevne sagnomsuste Kostervalsen. Komponert i 1911 av Svenneig og Hellstrøm.

Kosterøyene

• Avreise 15. august kl 09.00 fra Brusletta barnehage.
  • Pris pr person kr 935.- basert på min. 27 deltakere.
  • Påmelding til Marit tlf 930 43 187 eller Kjell tlf 930 31 485 innen 10. juli.
  • Betaling til Frogner pensjonistforening kto 053 051 76607 innen 10. juli.

Turen går direkte til Strømstad hvor båten venter. Det blir servert kaffe og rundstykker ombord, mens vi tøffer utover i den vakre skjærgården. Etter en times seilas legger vi til ved Ekenasbrygga på Sydkloster. Der venter Kosterbussene med sin guide. Det blir en times guidet tur, og vi får høre historien om øyene.

Deretter går igjen ombord i båten som tar oss over til trivelige Furuholmen restaurant hvor trubadurene venter på oss. Her får vi servert lunch. Det blir allsang til kaffen i et bohuslansk sjøbodmiljø.

Deretter nok en liten sjøreise, bare 10 minutter tilbake til Strømstad. Vi kjører til Systembolaget og Eurocash for en times handlerunde før turen går tilbake til utgangspunktet.

Til lykke med en fin tur i de naturskjønne omgivelsene rundt Kosterøyene.