«Donkejon» og «Plankær»

Deltakerne på årets første møte i Pensjonistforbundet Fredrikstad fikk en overraskende og morsom åpning.

På bildet ser vi Bjørnar Spydevold som «Donkejon» (Foto: Tor Andersen)

Uten at det var annonsert ble det vist et lite utdrag av det nye oppsettet av «Donkejon» til Kulturværste, som vises på City Scene framover – og hvor pensjonister kan få kjøpt rabatterte billetter.

Bjørnar Spydevold, som «Donkejon», sang og underholdt mens Bjørn Halstensen akkompagnerte og Hans-P. Thøgersen intervjuet.

Hovedinnslaget var det Jens O. Simensen som sto for. Han har nylig gitt ut ei bok om industriutviklingen i Fredrikstad – «Fra plankær og værstekæller til moderne byutvikling». Ledsaget av bilder fra «forna dar» fortalte han om de forskjellige faser av industriutviklingen – ofte i dialog med de frammøtte. Det ble et interessant dypdykk i Fredrikstads historie, men som Simensen sa: - Dette er bare en liten flik av historien. Det finnes så mye mer å skrive om.

Leder Per Edvardsen, som også er leder av Eldrerådet, opplyste at arbeidet med å få hverdagsrehabiliteringen tilbake til slik det var før fortsetter. Han pekte videre på at programmet med Holmen II-prosjektet også må komme ut av dødvannet snarest mulig.

Som vanlig var det bevertning og utlodningen til slutt.