Seniorhjelp slår an

Tilbud om digital opplæring har vist seg å være veldig populært. Seniorene strømmer til for å lære mer om alt fra sikkerhet til apper, BankID og kunstig intelligens.

Kursholderne i Vestby kan skilte med veldig gode datakunnskaper, som nå kommer flere til nytte. På bildet fra venstre Jan-Erik Hagen, Britt Helene Dahl, Kjell Meek, Bjørn Alstad og leder i Pensjonistforbundet Vestby, Inger Marie Stokker. Gunn Dolonen og Tore Lien er også blant kursholderne. Tore Lien var initiativtaker. (Tekst og foto: Terje Hansteen)

– Pensjonistforbundet sentralt har satset mye på digital opplæring, gjennom mange år. Nå har vi i Vestby tatt det noen skritt videre, forteller en entusiastisk Inger Marie Stokker, som leder lokalforeningen.

Foreningen har også tidligere drevet med dataopplæring, men for to år siden begynte de å strukturere og organisere opplæringen bedre. Tilbudet har vist seg å være veldig populært. Seniorene strømmer til.

Åpent for alle

Seks frivillige med ulik bakgrunn stiller opp med eget utstyr. Opplæringen skjer ved Seniorsenteret i Vestby og i Birkelandsgården i Son. Lavterskeltilbudet er åpent for alle, det er ingen påmelding og interessen er stor for å lære.

– Det siste kurset i januar samlet nærmere 20 personer, og det er jo veldig bra. Noen er gjengangere, andre er helt nye, legger Stokker til.

Enkelte deltagere har allerede en god del datakunnskap. Andre kan ikke så mye, men alle har til felles et sterkt ønske om å lære mer.

– Vi får spørsmål om apper, hvordan redigere og rydde i bilder, om BankID, hvordan holde PC-en oppdatert, hvordan man lagrer ting, gjenfinner ting og bruken av alle tastene, forteller Jan-Erik Hagen, én av de seks frivillige.

Kunstig intelligens

Målet med opplæringen er å heve kompetansen, bevisstheten og nysgjerrigheten hos den enkelte, ikke minst når det gjelder hvilken betydning kunstig intelligens vil få etter hvert.

– I min aldersgruppe er det enkelte som sier at de ikke vil bruke data i det hele tatt. De bruker for eksempel fortsatt brevgiro, sier Britt Helene Dahl, en av de frivillige.

Kursrekken første halvår i år har mye å by på. Det handler om hvordan man tenker sikkerhet i den digitale verden med søkelys på smarttelefon og nettbrett, Android og IOS, om rydding og skylagring, om iCloud, hvordan man jobber smart på PC og hvordan man unngår å bli lurt og svindlet.

Vil gi trygghet

Kursdeltakerne lærer om viktige apper som Helsenorge, Vipps, Ruter og Digipost. Og om nettlesere og sikker nettsurfing, og hvordan bruke videosamtaler på FaceTime, Messenger og Teams.

– Vi prøver å hjelpe folk slik at de kan føle seg trygge og ikke føle et digitalt utenforskap, sier Kjell Meek, også en av de frivillige. Hver samling starter med et tema, deretter blir det én til én-undervisning.

– Hvorfor har dere valgt å engasjere dere?

– For meg handler det om gleden over å dele min kompetanse og kunnskap, og gleden hos deltakerne når de får hjelp med dataproblemene de har, forklarer Bjørn Alstad. Meek sier seg enig, og forteller at hans lange engasjement i Vestby kommune på mange områder nå bare fortsetter. Pluss at det er hyggelig å bli kjent med nye folk.

– Det er interessant å kunne dele ting, og det er fint å kunne være engasjert i noe som pensjonist, legger Dahl til.

Ring Smarttelefonen

Pensjonistforbundet har holdt kurs i bruk av smarttelefoner, nettbrett, PC og velferdsteknologi siden 2015, og driftet den eneste nasjonale digitale hjelpetelefonen for eldre, Smarttelefonen.

Ta gjerne kontakt med din lokalforening eller fylkesforening for å finne ut hvilke arrangementer som fins i nærheten av deg.

Artikkelen har tidligere stått på trykk i Pensjonisten nr. 3/24. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt her, ved å logge inn.