Eidskogs pensjonister var "helt på viddene" nord i Hedmark

Med Eidskogpensjonister til Nord-Østerdal

Eidskog pensjonistforening startet høstsesongen med 4-dagers tur langt oppover Østerdalen. I fint sommervær ble inntrykkene både varme og mange.

Vår årlige tur for pensjonistforeningen var i år lagt til Østerdalen og Savalen fjellhotell og spa. Bussen startet fra Skotterud om morgenen 2.august, og etter hvert ble det 41 passasjerer om bord. Varmt, deilig  sommervær og pensjonister med godt humør gjorde at turen ble en suksess allerede fra starten av. På "Tiur'n Kro" fikk vi varm lunsj, og vi var som vanlig sultne.
Etter en trivelig busstur med mange humoristiske innslag ankom vi hotellet og ble tatt imot ev eierne, og kunne spasere rett inn til kaffe og kaker. Bagasjen ble tatt hånd om. Mange av oss benyttet umiddelbart det flotte badeanlegget med vannmassasje, fossefall og svømmebasseng. Det var endog stjernehimmel over bassenget !

Lørdag var det Rørostur på progrmmet. Vi besøkte Johan Falkbergets grav, og inne i den mektige Røros Zir. Bergstadens kirke fikk vi kirkens historie. Kirken er meget vakker og spesiell. Det var omvisning m/guide i den gamle gruvebyen, og det var trivelig å spasere ute i det fine været. Kaffe og marsipankake ble servert på Bergstaden Hotel. Kvelden tilbrakte vi på Savalen. Vi spiste stor buffet, det var bål på peisen og dans i "Kobbersalen". Veldig trivelig.

Søndag hadde vi utflukt til Vingelen. Der besøkte vi et moderne fellesfjøs med omlag hundre kyr. Noen av kuene var på setra. Det var interessant å se og høre hvordan moderne fjøsdrift fungerer. "Skrotbua" til Åshild ble gjenstand for glade damer som fant mye fint "skrot" å kjøpe med seg heim. Vi fikk en guidet tur i Vingelenog fikk se den gamle bebyggelsen med store tømrede hus som var tatt godt vare på. Vi endte til slutt på setra til Tormod. I og utenfor den gamle koselige seterbua - i varmt solskinn - ble vi traktert med vafler, rømme m/tilbehør og kaffe.

Tilbake på Savalen var det tid til å slappe av, ellers kunne vi besøke "Nissehuset". Vi spiste 3-retters middag. Det var sangaften i "Kobbersalen", veldig koselig. Senere toget vi inn i spisesalen med tonefølge,- og ble nesten målløse. Der var det tent 300 - 400 levende lys og dekket et gedigent ostebord med gode oster, frukt og kjeks.

Men allting har enende. Mandag gikk turen heim over vakre Venabygdsfjellet og til Ringebu. Middag spiste vi på Rudshøgda. Vi var heime tidlig på ettermiddagen. Vi hadde fire supre dager, bare fint vær,- og en sjåfør som kjørte oss trygt og godt, også på smale seterveger. Takk til deg, Per Ola ! En stor takk fra oss alle til Gerd og Arne som arrangerte denne fine turen. Vi gleder oss allerede til neste tur !