Så ble Sigbjørn Johnsen ønsket velkommen

Sigbjørn er født på Lillehammer...

MEDLEMSMØTE I BRUMUNDDAL PENSJONISTFORENING I

BRUMUNDDAL KIRKESTUE  09.03.20   KL. 11.00

Henning og Erik

Leder Rolv ønsket velkommen til 41 frammøtte, noe mindre enn det pleier, og vi må skylde på hålkeføre og Coronaviruset for at det ikke møtte flere.

Leder ønsket også velkommen til Henning Hågensen og Erik Storsveen som stilte opp på kort varsel, da det var sykdomsforfall fra de som egentlig skulle underholde.

De akkompagnerte åpningssangen vår « Blåveispiken».

Grete Nyseter leste «Tilståelse» av Alf Prøysen.

Grete Nyseter

Leder Rolv leste takkekort fra Marie Lien Jenssen og Knut Jenssen som begge hadde fylt 90 år.

Leder opplyste at kurset i Velferdsteknologi er avlyst pga. Coronaviruset, og vi kommer tilbake til dette senere.

Så slapp Henning Hågensen og Erik Storsveen (trekkspill) til. De spilte og sang kjente sanger av Tore Skogmann, Åge Aleksandersen, Vidar Sandbekk m. fl.  Inni mellom kom det noen gode historier. Gammeldans ble spilt, bl.a en polka som Erik Storsveen hadde laget og kalt « Jenta fra Johaug».

Etter dette ble det servert kaffe, smørbrød og sjokoladekake. Loddselgerne gikk rundt i kaffepausen.

Jens Granlien orienterte om høstturen – 3 dagers tur til Geilo 17.-19- august. Påmelding på medlemsmøtet den 20.april. Han hadde også kontaktet Årnes og Nespensjonistene vedr. revy den 31.mars. Den går som planlagt foreløpig, men kan bli avlyst pga. Coronaviruset. Skjer det, får vi beskjed.

Så ble Sigbjørn Johnsen ønsket velkommen.

Temaet hans var « Fra Stavsjø til Løvebakken».

Sigbjørn er født på Lillehammer, og familien kom til Stavsjø i 1951. Han fortalte om en trygg og god oppvekst der, med skolegang og idrett.

Folkets Hus på Stavsjø betydde noe spesielt for ham. Det var samlingsstedet i bygda, og der overvar han sine første politiske møter. Interessen for politikk ble vekket, og han meldte seg inn i Stavsjø AUL da han var ferdig med folkeskolen, bare 14 år gammel. Da startet den politiske karrieren.

Så fulgte noen år med videreutdanning og politisk arbeid. Det var noen spennende år for en politisk aktiv ungdom med bl.a. Vietnamkrigen og EF-kampen.

Før stortingsvalget i 1973 satt Sigbjørn i nominasjonskomiteen i Hedmark Arbeiderparti, og ble oppfordret til å stille til valg « fordi du er lite omdiskutert og godt kjent i Hedmark».

Det ble et spennende nominasjonsmøte i Elverum 25.februar 1973. Sigbjørn ble valgt inn, og ville som 22-åring bli tidenes yngste stortingsrepresentant, i tillegg var han langhåret og radikal. En ung journalistvikar ringte til partisekretæren og spurte   «Hvordan ser denne Johnsen ut?»   Svaret var     « Han ser ut som et hællvete».

Den 19.februar 1974 gikk turen til Løvebakken og Stortinget for første gang. Han ble møtt av Oddvar  Nordli  med ordene « du får vara vælkømmin».

Den 3/11-1990 – 16 år senere -   ble Sigbjørn finansminister.

Rolv takket ham for et morsomt og interessant foredrag, og overrakte en blomsterbukett.

Trekning av gevinstene gikk som vanlig helt prikkfritt.

Hågensen og Storsveen spilte og sang 2 sanger til, og vi avsluttet med «La oss leve for hverandre».

Rolv takket for god underholdning og for frammøte, og ønsket alle vel hjem.

Kari, sekr.