Underholdere ;Dur og Wold; på julefesten

Jule samling i kirkestua Brumunddal

Noen stemninger fra BPFs julesamling 09.12.2019

Julemøte  i  brumunddal  pensjonistforening

I brumunddal kirkestue  9. des. 2019.

Dagen passet svært bra til julemøte: nyfallen snø og flere kuldegrader.  Og Kirkestua møtte oss . julepyntet med koselig dekkede bord. Et krus varm Gløgg ga også ytterligere julestemning – både i lukt og smak.

Metatekst

En blid leder Rolv ønsket 54 frammøtte hjertelig velkommen.  Likeså fikk kveldens underholdere, Dur og Wold, en ekstra velkomsthilsen.  Bernt Wold, som var en av musikerne, tok fram gitaren og ga oss tonefølge til «Julekveldsvisa», som det ikke var så overraskende at alle kunne.  Grete Nysæter delte så et dikt av Anne Grethe Preus med oss: «Forskjell» ,  der hun sammenholder situasjoner som for noen kan være like, slik som rettferdighet og revolusjon, sannhet og konklusjon. Men det  en stor, stor forskjell sier Anne Grethe, som døde i høst. Hun hadde så mange fine og ettertenksomme tekster i sangene sine.  Best kom det fram da hun framførte de sjøl – alltid godt akkompagnert av dyktige musikere.

Tradisjonell julemat hos oss er ribbe, medisterpølse, innmatpølse og medisterkake.  Sammen med surkål, gode poteter og tyttebærsyltetøy, er stemningen der.  Da riskrem med god rød saus avsluttet måltidet, var nok de fleste mer enn vanlig mette!

Så da var det godt å kunne lene seg tilbake og lytte til Dur og Wold, som sang og spilte viser av Vidar Sandbeck. De bandt det hele sammen med å fortelle om Sandbecks oppvekst, liv og diktning.  Han var den yngste i en søskenflokk på fem.  Hans kunstneriske talenter viste seg tidlig, da han begynte å «klimpre» på fela i 9-åsalderen og skrev vers fra han var 12 år gammel.  Han skal visst ha spilt til dans alt som 14-åring!  Han var en multikunstner i ordets rette forstand.  Men han huskes kanskje aller best for viser som «Pengegaloppen», «Menuett i mai», «Ola to-rader»

Metatekst

, «Snekkermester Kavlerud», osv. - visstnok inntil 400 ialt.  Vi fikk presentert visene i tur og orden, og der vi husket teksten, kunne vi danne et flott blandet kor!

Da musikerne tok ei fortjent lita pause, og vi  fikk servert kaffe og kransekake, var også ivrige loddselgerne på plass.  Og salget gikk unna!  Gjestene hadde nok fått et glimt av gevinstene, som det tydelig fristet å kunne vinne.  Ikke alle fikk ønsket innfridd, men mange kunne ta imot spennende poser eller fruktkurver!

Så da spenningen var utløst og kaffekoppen tømt, kunne Dur og Wold fortsette med både å lese  ei novelle av Vidar og synge noen viser til.

Kvelden ble avsluttet ved at leder Rolv opplyste at neste medlemsmøte er mandag 14. januar kl 11.00 og takket alle for frammøtet, ønsket god jul og vel hjem. Så kunne vi alle synge med i «Romjulsdrøm».  Og så vandret vi ut i et snøkvitt, «julete» landskap.

E. J., sekr.

GOD JUL