Deler av Åsspretten

Underholder med  sang og historier

Åsspretten underholdt med sang/musikk og historier

Historier og musikk framført av to av gruppa Åsspretten, fikk fram både latter og applaus.

Medlemsmøte  I  brumunddal  pensjonistforening I  brumunddal  kirkestue  11.11.19   kl. 11.00.

Dialekttempen meldte “kællvøli” i dag. Og mens snøen lavet ned, forberedte vi oss på at sesongens første ordentlige vinterdag kunne gjøre at flere valgte å bli trygt hjemme. Likevel kunne leder Rolv ønske velkommen til 56 frammøtte, og likeså til dagens underholdere: Henning Hågensen sammen med trekkspiller Erik.  Disse representerte Åsspretten, som egentlig var ment som underholdere.  Men det er travle tider nå om dagen, så det var blitt dobbeltbooket.  Derfor fikk vi de to beste, som Henning presenterte seg som.

Grete Nyseter leste « Sukkertøy», en lørdagsstubb av Alf Prøysen.  Som alltid er det en lun humor og en overraskende, men med en liten pekefinger, til ettertanke!

Kjell, IT-ansvarlig, holdt en rask læretime i hvordan vi må huske på å fylle ut en gammeldags bankgiro.  Det er helt nødvendig at betaler skriver sitt navn på giroen, for at kassereren skal vite hvem betaleren er!  Dette kommer automatisk fram ved nettbank.

Videre kunne Kjell friste med gratis kurs for nybegynnere på nettbrett og telefon. I vår datadominerte verden, skal de som føler seg utrygge,  gjennom et slikt kurs «få mulighet til å bli digital på en god måte – alle må få delta i samfunnet.» Vi må unngå å skape et stort klasseskille, der noen føler seg overkjørt av at alt skal ordnes digitalt. Kurs vil bli organisert i små grupper med kursholder og hjelper for hver enkelt.

Så slapp Åssprettkara tæl etter at de hadde fulgt oss musikalsk i åpningssangen «De nære ting».  Så fulgte på rad og rekke varme og kjære sanger fra livet slik diktere som Skjæråsen, Tore Skogmann, Jenny Jensen, Sandbæk, Dan Anderson og vår Alf, har beskrevet  situasjoner og personer.  Alt flott framført av Henning, som påsto han var forkjølet, og elegant akkompagnert på trekkspill av Erik – som også sang og fortalte historier.

Kaffepausa var velkommen, og ekstra godt smakte smørbrødene og sjokoladekaka.  Loddselgerne fristet innimellom med vinnerlykke, inntil Jens tok ordet og orienterte om dagsturen til Årnes og Nespensjonistenes revy tirsdag 31. mars kl. 14.00.  Det er reservert 50 billetter, der vi er lovet plass fra 5. rad og oppover, samt 3 plasser på 1. rad for de som trenger det. Bindende påmelding fra 2. mars.  Jens fortalte også om hvilke  planer som han har for høstturen neste år: Til Geilo med bl.. dagsutflukt med Flåmsbanen. Dette er en 3 dagers tur.  Interessen virket stor nok til å fortsette med planleggingen.

Så slapp dagens «kåsør», Trond Ivar Hansen, til med temaet «Eldre og rus». Etter en rask presentasjon av seg sjøl, fra starten som orgelbygger, til nå å være tilknyttet «Arbeiderbevegelsens Rus- og Sosialpolitiske forbund», praktisk forkortet til AEF. Vi fikk en rask gjennomgang av historien til bevegelsen, fra starten i 1932 av Martin Tranmæl med total avhold. Det arbeides nå for en rusfri livsstil, men stiller ikke krav om avhold for medlemskap. Alkohol må kunne nytes, men uten at det blir en avhengighet, i hemmelighet eller i store mengder.  For alkohol gjør skade – i store mengder.  Mens narkotika gjør skade - i små mengder. Dette bør særlig ungdommen være klar over.

Legemidler + alkohol = ??  Inntatt hver for seg, virker begge deler som forventet.  Men effekten endres hvis det blandes.  Det er noe forskjell på skadevirkningen etter hvilke legemidler det er, men med inntak av alkohol, vil effekten av medisinen reduseres – eller kan også forverres!  Mens effekten av alkoholen både kan forsterkes og forlenges. For å vite hvordan medisiner virker, bør en spørre legen om råd.  Mange har vel ikke tenkt at det burde være naturlig. Men det bør det være. Vi har etter hvert god erfaring med gode råd og veiledning på apoteket når vi kjøper medisiner. Veldig nyttig og bra!

Rolv takket for god informasjon – og mere kan vi lese på Helsedirektoratets hjemmeside, på www.arbef.no og Facebook.

Trekningen ga mange glade vinnere.  Og de som kanskje ble skuffet i dag, får nye sjanser på seinere møter.

Åsspretten ga oss flere koselige sanger.  Da «Ælj-jakta» av vår egen Torbjørn Ekern kom, kunne mange synge med – med et stort smil over hva som kunne skje i «gamle» dager!  Likeså ble det nærmest allsang til «Barnatro», som vi husker fra Ønskekonserten.

Til sist takket trekkspilleren for at de fikk komme til oss, ønsket oss vel hjem med et stort råd om å kjøre forsiktig, da han hadde sittet  lenge i kø ved en alvorlig trafikkulykke i dag tidlig.  Og Rolv takket for god , et «Vel hjem» før vi sang «La oss leve» - før vi vandret glade og fornøyde ut i snøværet.  Så lyst og fint med snødekkenet over all natur!

EJ