Høstbilde Brumunddal kirke

Medlemsmøte BPF

Møtereferat medlemsmøte 14.10.19

Medlemsmøte  I  brumunddal  pensjonistforening

I  brumunddal  kirkestue  14. okt. 2019.

Med sol over vakre høstfarger utendørs, kunne leder Rolv likevel ønske 64 frammøtte  inn til  medlemsmøtet i Kirkestua.  Likeså ble  dagens underholdere, Randi og Willy Rustad, ønsket velkommen.

Først delte Grete Nysæter en Prøysenstubb med oss og så fikk vi tonefølge av Randi og Willy i  Tove Jansons «Høstvise». Den minner oss på hvor viktig det er å leve i øyeblikket – mens det ennå er tid.

Da var Randi og Willy godt i gang, så de fortsatte å gi oss sanger av Vidar Sandbæk, Alf Prøysen, Hermann Hermani, fra Gluntan og av trubaduren Cornelis Vreeswijk – alle koselige, gjenkjennelige sanger som vi også kunne synge med på.  Innimellom fortalte Randi  om minner hun hadde ved noen av sangene. På den måten ga disse sangene oss også en spesiell stemning.  Da hun foreslo «Där bjørkarna susa», fortalte hun historien om tekstforfatteren, den finske læreren Viktor Sund. Denne sangen var ment som en overraskelse til bruden da de skulle gifte seg.  Men få dager før bryllupet, døde hun.  Viktor forble ugift resten av livet.

Metatekst

Randi kunne mere enn å synge og fortelle.  Hun hadde med seg både en-rader og to-raders trekkspill.  Sammen med mannen fikk vi servert friske rytmer, som nok kunne fristet mange dansebein.

Så var tida inne til ei pause, der deilige smørbrød og hjemmebakte wienerbrød fikk «bein å gå på»!  Innimellom kom loddselgerne rundt og lovte rundhåndet vinnerlodd.  Så salget gikk bra!

Da var dagens kåsør ankommet fra Kongsvinger, Sigurd Wetterhus.  Avskiltet overlege i over 10 år, var hans egen presentasjon. Men det var ikke mye sløv alder over hans kåseri og bildepresentasjon av «Helseproblemer hos eldre».  Et tema det var nyttig å vite mere om for vår aldersgruppe. For det er en kjent erfaring, at dess lengre vi lever, dess mere utsatt er vi for all slags sykdom. Kroppen vår er ikke skapt for å leve lenge.  Og da er det godt å vite om hvilke tegn vi må lytte til, for at noe er «i gjære» for sykdom og hvordan vi da må reagere.  Det er ikke alt som går over – om ei stønn!

Metatekst

Wetterhus valgte å konsentrere seg om de viktigste sykdommene, som  var kreft og sirkulasjonsorganproblemer (hjerte og blodårer).  Statistisk øker vår levealder med ca. 2 måneder/år.  Likevel vil det utgjøre en forskjell med hvor du bor, sosial og etnisk bakgrunn.  Mens Sogn og Fjordane er på topp i lengst levealder, ligger Hedmark nesten i botn med ca. 2 år mindre!

Det er grunn til å se på hvilke risikofaktorer vi har i hverdagen: - vellevnet og usunn mat, - overvekt, - inaktivitet,  fysisk og psykisk, - luftforurensing, - strålefare, - rusmisbruk, alkohol, - demens: i dag har over 70.000 en form for demens, men øker nå med 10.000/år. Alder er den største risikofaktor.

Vi fikk greit og oversiktlig vist og fortalt om  behandling der det kunne gis.  Og palliativ/lindrende der det var eneste utvei.  Men han understreket hvor viktig TID er.  Kortest mulig tid mellom når sjukdommen oppdages til behandling settes i gang, kan være helt avgjørende. Likevel advarte han mot «Alternativ behandling»: Det finnes ikke ett eneste vitenskapelig bevis på at noen slik behandling hjelper eller helbreder!

Til sist forespeilte han oss et Fata Morgana - med et spørsmålstegn bak: Vil vi ønske/klare å manipulere genene, slik at vi får betydelig økt motstandskraft mot «alt som er farlig»?  Kan alle sykdommer behandles/forebygges så langt at «alle» sykdommer kan helbredes? Et etisk spørsmål.   Hva med økt resistens mot antibiotika??

Leder Rolv takket for et svært aktuelt og nyttig foredrag.  Spørsmålene uteble.  Vi hadde fått mye å tenke på og fordøye – og følte så absolutt at dette hadde gitt oss nyttig kunnskap.

Metatekst

Trekningen ga resultat til alle med vinnerlodd!  Mange fikk gevinster, mens noen må vente til neste møte med nye muligheter.

Randi og Willy ga oss igjen noen sanger - for så å støtte oss i «La oss leve», som nå klang høyt og unisont.

Så takket Rolv for frammøtet og ønsket oss vel hjem!

Neste møte blir 11. november kl. 11.00  i Kirkestua.

E. J., sekr.