Mektig utsikt fra Gustatoppen. (Arkivbilde)

Minnerik høsttur til 1883 meter over havet!

Åsbygda pensjonistforenings høsttur til Gaustatoppen

Tidlig onsdag morgen den 5. september mens de fleste ennå sov søtt under dyna si, møttes 61 forventningsfulle pensjonister til høstens 2-dagers tur. Sensommeren hadde gjemt på både sol og mange varmegrader, helt sikkert til ære for oss. Og har du ikke vært på Gaustatoppen enda, så sett på deg joggeskoa så skal jeg ta deg med.

Godt er det i alle fall at det vi ikke rakk med i yngre år, får vi mulighet til å realisere i pensjonisttilværelsen. Ferden gikk via Maura, Hadeland, Hønefoss og Vikersund. I Vikersund stoppet vi for kaffepause, med medbrakt kaffe og rosinboller. « Medisinmannen» er trofast reisefølge på våre turer, han bidrar til å høyne stemningen og lette hjemlengselen for de som måtte ha det.

Hamar bussreiser med Trond Sæther som sjåfør er også en trygg investering, og Trond i seg sjøl er som et åpent leksikon. For ikke å forglemme radarparet Randi og Reidar (leder og kasserer) som på sin uhøytidelige og varme måte får oss alle til å føle oss vel. Det er ikke noe rart det er attraktivt å være medlem i Åsbygda pensjonistforening.

Til avtalt tid ankom vi Gaustablikk høyfjellshotell, og etter en velsmakende lunsj bar det oppover til Gaustatoppen. Gaustabanen er en spektakulær kabelbane, som går inne i selve Gaustatoppen. Turen opp tar ca. 15 minutter, og kan ta med 20 passasjerer pr. tur. De første 50 åra var Gaustabanen et hermetisk lukket NATO-anlegg. Du bestiger fjellet fra jordens indre. Banen går 850 meter rett inn i fjellet, deretter 40 grader opp til endestasjonen på 1883 meter. Heldig med været var vi også, og det sies at vi kan se 1/6 av hele Norges land herfra. Hadde en bare ikke hatt slik høydeskrekk!

Vel nede på hotellet ventet 3-retters middag med taffelmusikk, og senere dans. Men allerede kl. 09.neste morgen gikk ferden hjemover igjen, men med en litt annen reiserute. Undertegnede takket Gud for tåka og lavt skydekke da vi kjørte ned mot Rjukan. Vi la bak oss Møsvatn, Rauland, Vinje, Morgedal og Seljord. Været gjorde det umulig å stoppe underveis og nyte medbrakt kaffe, så vi stanset ved Heddal stavkirke. Der fikk vi en mottagelse det står respekt av og som ble en opplevelse i seg selv. De stekte vafler og sveler og trakterte oss 61 uanmeldte gjestene som inntok lokalene deres. Til og med beklaget litt venting for enkelte.

Så var det dekket opp til oss på Mortens Kro, hvor middagen sto klar. Siste veistrekning gikk også radig, og vel framme i Åsbygda kunne vi se tilbake på 2 fine dager. Takk for turen!

Randi Thingstad Sæther.