Leder i Stormusikken, Tove Hagen, forteller om hvordan ringdanser spredte seg fra Europa til Rendalen på 1800-tallet.

Flott program i første medlemsmøte etter sommeren

Rendalen Hagelag inviterte medlemmene i Rendalen pensjonistforening til hageselskap i Bullhagen med et meget godt program den 11 august

Første medlemsmøte i andre halvår var lagt til Bullhagen ved Rendalen Bygdemuseum. Rendalen Hagelag hadde invitert til hageselskap. På grunn av litt usikre værforhold, og ikke minst på grunn av temperaturen, ble hoveddelen av selskapet lagt til Gammelskola.

Medlemmene i hagelaget hadde pyntet seg til hageselskap og ønsket oss velkommen. Først fikk vi servert kaffe og biteti i Gammeskola. Deretter ble alle invitert til hagen ved prestegården og fikk høre om hvordan den er blitt bygget opp igjen til gammel stil, slik den var på Bulls tid. Hagelaget har lagt ned et fantastisk arbeid med å sette den i stand og vedlikeholde den.

Plutselig dukket gammelpresten, Herr Samuel Mandall, i Knut Ove Olsens skikkelse. Av han fikk vi høre hva han hadde gjort i hagen i sin tid som prest, fra 1787 til 1827. Så gikk turen tilbake til Gammelskola, til utlodding og neste overraskelse. Stormusikken, som ble stiftet av Guren Hole, kom og fortalte om utbredelse av ringdanser og tilhørende musikk fra Europa til Rendalen på 1800-tallet. Noe de også ga gode eksempler på. Stormusikken består av 4 på fele, og 3 blåsere, dvs klarinett, trompet og trombone. Et meget populært innslag. Til slutt ble det servert løpstikksuppe og brød og kaffe til slutt.

En stor takk til Rendalen hagelag som hadde laget et så flott program til medlemmene i pensjonistforeningen.