Forventningsfulle deltakere venter på juletallerkenen

Holt Pensjonistforening Julebord på Holt bedehus, tirsdag 1. desember 2015.

Leder Ingeborg Helene Ausel kunne ønske 87 festpynta medlemmer velkommen til årets julemiddag. Omgivelsene sto i stil med forsamlingen, og Ingeborg takket komiteen for godt arbeid.

Hun ønsket spesielt velkommen Lars Langemyr og musikerne Dag Ellefsen og Finn Bendixen fra Lillesand. Ingeborg Helene benyttet også anledningen til å takke alle som hadde gitt penger til garn og til de som hadde strikket sokker til flyktningeungdommene på Englegård. 50 par var det blitt, og nå gjensto det å legge noe godt i sokkene, pakke dem inn og levere de ut på en hyggekveld på Englegard.

Marit tente det første adventslyset. Hun tente det for glede og leste Advent av Inger Hagerup.  Så var det allsang -Kom Konge, kom, hvor Oddvar Løvdahl akkompagnerte.

Så fikk Lars Langemyr ordet. Han tok for seg alle luktene som minnet ham om jul. Han minnet oss om hogging av juleved og lukten av einer. Griseslakting, rengjøring av bryggerhuset, baking av brød, søsterkake og småkaker. Julerengjøring inne og ute. Så var det handletur til butikken på Songe. Der var det mange godsaker. Så måtte en sprengfyre i bestestaua så alt skulle være klart til den store kvelden når jula ble ringt inn!

Lars fikk en nydelig engel som takk.

Vi sang så sammen -Nå tennes tusen julelys- med vårt faste tonefølge.

Etterpå var det Dag og Finns sin tur. Nå er det blitt tradisjon at de underholder oss på julebordet, og det setter vi stor pris på!  I år spilte og sang de i fire avdelinger. Det rykket litt i foten og vi nynnet eller sang med i mange viser vi kjente igjen fra vår ungdom. Allsang var Prøysens «Julekveldsvise» og Jakob Sandes «Det lyser i stille grender». Nå kjente vi også lukten av ribbe, og da steg julefølelsen i oss alle.

Juletallerkenen var også i år fra Idar Sundsdal, og den smakte fortreffelig og svoren var sprø! Kokk og oppvartere (innleid for anledningen) fikk ekstra klapp og applaus!

Anne Lise Sundsdal leste en fornøyelig historie av  Alf Prøysen  om «Bygda som glemte at det var jul».

Så var det kaffe og bløtkake.  Vi må også ta med at under hver tallerken lå det lodd og mange var heldige og vant en julestjerne eller to!

Ingeborg Helene takket til slutt underholdere og fremmøtte for en gild fest og minnet om årsmøtet 2.februar 2016 , da er det komper på menyen

Hun ønsket oss alle en god jul og vi reiste oss og sang « Deilig er jorden».

Ref. M.L.