pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Vellykket tur til Finnskogen 12.06.2018

Dyktige fagfolk fortalte levende om finnekulturen, hvorfor de kom og hvordan de greide seg med svedjebruk, konflikter, industrisamfunnet. Deilig mat og gode samtaler, og ikke minst takket være Aud fikk vi gode minner fra turen.

Alle fotografiene er tatt av Jonny Nordby

Kart over turen vi foretok

Turen startet på Shell-senteret på Namnå 09:45 og det bar i vei innover i skogen. Etter hvert kjørte vi inn til Hytjanstorpet, hvor Jan Storberget lever sitt stille liv slik forfedrene har gjort det i århundrer. Han fortalte litt om plassen mens vi inntok kaffe og boller. Det ble tid til en titt innomhus også.

Hytjanstorpet

Det vil bli vist opptak fra plassen i programmet «Der nokon skulle tru ingen kunne bu» på Nrk til høsten 2018.

Hvis du ikke vil vente til høsten, kan du klikke her, for å kikke på et opptak fra 2011 fra et program som het «Folk».

Utsikt fra torpet. Her kan du se langt inn i Sverige.

Veien gikk så videre til Finnetunet i Svullrya hvor en lokal guide viste oss rundt på museet, som ligger vakkert til ved elva Rotna, og fortalte levende om finnekulturen, hvorfor de kom og hvordan de greide seg med svedjebruk, konflikter, industrisamfunnet.

Hjemmesiden til museet, kan dere finne ved å klikke her.

Røykstua på Finnetunet

Inne i Røykstua

Turen gikk så videre for å innta en lett og sunn lunsj på Finnskogtoppen Velværehotell

Finnskogtoppen Velværehotell

Etter lunsj gikk ferde videre rundt innsjøen Røgden.

Røgden

På turen stoppet vi ved en minnestein etter en flyulykke den 10. mai 1945.

Teksten på svensk kan du lese nedenfor.

Minnesteinen over de omkomne

Turen gikk så videre til Åsta Holth museum.

Åsta Holth testamenterte sitt hjem Leiråker med alt innbo til Finnetunet (nå en avdeling under Norsk Skogfinsk Museum). Museet åpnet sommeren 2004.

Leiråker

Åsta Holth vokste opp på finnegarden Sør-Revholt. Hun ble i unge år interessert i sine egne røtter. Etter hvert viste hun et sterkt engasjement for å ta vare på restene av den gamle skogfinske kulturen på Finnskogen. Hun ble opptatt som første kvinnelige student ved Norsk Hagebruksskole, og senere fikk hun et semester ved Nordisk Folkehøgskole i Genève. Det var imidlertid fra livets skole samfunnsengasjementet hennes kom. Gjennom sitt forfatterskap av ulike skuespill og noveller markere hun tidlig sine holdninger på arbeidsfolks side, og var også engasjert i kvinnesaksspørsmål. Mye av dette bygger på egne erfaringer som hushjelp i Gruebygda og i hovedstaden. Etter krigen flyttet hun hjem til Finnskogen og bygde Leiråker på en liten snipp av farsgarden.

Åsta Holth engasjerte seg i nær sagt alt som vedkom samfunnslivet på Finnskogen.

• Hun kom med i arbeidet med Finnetunet museum og overtok som styreleder i 1955.
  • Samme å fikk hun sitt litterære gjennombrudd med slektsromanen Kornet og freden.
  • I 1958 var hun med og stiftet Solör-Värmland Finnkulturforening på Finnetunet.
  • Åsta Holth var politisk aktiv og representerte kommunistpartiet i Grue kommunestyre i årene fra 1948 til 1963.
  • Hun tok initiativet til Finnskogdagene og opprettelsen av «Republikken Finnskogen» fra 1970. Der var hun president til sin død i 1999.
  • Åsta var engasjert i husflidslaget og fikk godkjent arbeidet sitt med Finnskogbunaden for både kvinner og menn i 1972.
  • Grue Finnskog Ungdomslag sto Åstas hjerte nær og her var hun medlem hele livet.
  • Åsta deltok i Grue Finnskog Sangkor i mange år.
  • 80 år gammel ble Åsta sekretær for Motorsportens Venner på Grue Finnskog.
  • Blant en lang rekke av Åstas utmerkelser kan nevnes: Ridder av Den finske Lejons Orden og H.M.Kongens fortjenestemedalje i gull for sin samfunnsinnsats.

Åsta Holth huskes ellers som en ivrig talskvinne for utkant-bygdenes sak og ikke minst for småbrukerbevegelsen. Selv drev hun som småbruker på torpet Klyperud, et steinkast herfra. Åsta Holths navn vil alltid leve i Finnskogfolkets hjerter.

Teksten er avskrift fra en plakat på Leiråker

Bilder fra hagen som er opprettet i Åstas ånd

Siste stopp før vi var tilbake til startpunktet, var ved Finnskogen Turist og Villmarkssenter hvor vi inntok en bedre middag bestående av enten ELGSTEK, MOTTI OG FLESK eller STEKT ØRRET og ble avsluttet med kaffe og Belgisk vaffel med rørt jordbær og hjemmelaget vaniljeis til dessert.

Finnskogen Turist og Villmarkssenter

Tusen takk for en kjempefin tur uten stress og mas. Heldig var vi med været også.