pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

SOMMERBYEN STAVERN

Stavern ble av Herman Wildenvey døpt til "Norges Smilehull". Vakker , gammel tradisjonsrik by med sin pittoreske idyll. Dagens bysentrum stammer fra gjenreisningen etter en bybrann i 1883, mens Fredriksvern kirke,indre torg og garnisonsbygningene rundt Pumpeparken er fra 1700-tallet. I Stavern skjer det alltid noe. Det kan være kunstutstillinger, båtfestivaler, konserter m.m. I nærområdet ligger Minnehallen, Fredriksvern, Byparken, Citadellet, Stavern kirke m.m. I sommertiden er det en mengde salgsutstillinger i form av keramikk,billedhuggerkunst, tekstil, grafikk, glass litografi m.v.

Stavern havn

• Avreise 16. juni kl 09.00 fra Brusletta barnehage.
  • Pris kr 885.- basert på min. 27 personer. Prisen inkluderer buss, 2 halve rundstykker m/kaffe, guide i Stavern, 2 retters middag (karbonader, dessert og kaffe)på Hotell Wassilioff. Hvis gruppen ønsker skinkestek kan det bestilles mot et tillegg i prisen på kr 30.- pr person.
  • Tillegg for inngang i kirken kr 70.- pr person.
  • Påmelding til Marit tlf 930 43 187 eller Kjell tlf 930 31 485 innen 20. mai.
  • Betaling til Frogner pensjonistforening kto 053 051 76607 innen 20. mai.

Vi kjører direkte til Holmestrand hotell hvor vi blir servert 2 halve rundstyker m/kaffe. Videre til Stavern via Horten, Tønsberg, Melsomvik, Gokstad, Granholm, Tjølling. På veien passerer vi blant annet Hermann Wildenveys hus.

Vi ankommer Stavern, og her venter vår lokalguide utenfor hotell Wassilioff. Vi får en omvisning til de mest interessente severdighetene i byen. Et alternativ kan være å reise til Nevlunghavn og ta en rusletur i den idylliske fiskehavna.

For de spreke kan en tur opp til Havneberget være interessent. Her får man en herlig utsikt over de 7 hav fra Svenner fyr, Rakkebåene, Tvistein til Jomfruland.

Det kan også være fristende å ta en tur innom rekebua hvor det er ferske reker til salgs.

Besøket i Stavern avsluttes med en fin 2-retters middag på Hotell Wassilioff. Hjemveien går raskeste vei tilbake via Holmestrand og Drammen.

Ha en riktig god tur i et idyllisk landskap.