pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Fantastiske Roseslottet m/Frognerseteren Restaurant

Godt synlig fra byen og området rundt, vil fem lysende konstruksjoner av "gull" symbolisere de fem krigsårenes kamp for frihet og demokrati. I 2020 var det 80 år siden Norge ble angrepet i 1940, og 75 år siden frigjøringen i 1945. Roseslottet er en kunstinstallasjon og et pedagogisk prosjekt som har til formål å fortelle historien om okkupasjonen av Norge og om de grunnleggende prinsipper for demokrati, rettsstat og humanisme som da ble satt ut av kraft. Etter besøket blir det servering på Frognerseteren Restaurant.

• Avreise 19. mai kl 10.00 fra Brusletta barnehage.
  • Pris pr person kr 825.- er basert på min. 27 personer.
  • Påmelding til Marit og Kjell, tlf 930 43 187, innen 20 april.
  • Betaling til Pensjonistforeningen konto 05305176607 innen 20. april.

Turen går direkte til Roseslottet hvor vår guide venter oss. Vi får høre om forskjellige sider ved okkupasjonen. Om krigsfangene, krigsseilerne, motstandskampene, jødene og hverdagslivet.

En søyle på 26 meter danner et "lysende seil" for å hedre krigsseilerne og marinen. To like høye konstruksjoner formet som et tre og fjell, hedrer motstandskampen fra Sør-Norge til Nord-Norge. En søyle formet som et tversnitt av en flyvinge og en halvdel av en fjærpenn peker på luftforsvaret, den sivile motstanden og den illegale pressen. Den siste installasjonen, Kongebjørka, står i midten. Med sine 30 meter peker den på Kongen og hans NEI. Kongebjørka vitner om individets modige valg og den prinsippfaste troen på vår demokratiske forfatning.

Deretter tar vi plass i bussen og kjører det korte stykket til Frognerseteren Restaurant. Vi får servert hjemmelaget karbonadesmørbrød, eplekake m/krem og kaffe før turen går tilbake til Frogner.

Velkommen til en interessent tur.