Møt forfatteren bak boken "Nordmennene i Sachsenhausen"

Stavanger Lokalforening ønsker velkommen til medlemsmøte 25. oktober kl. 1800 på Folkets Hus (Løkkeveien 22, 4008 Stavanger). Her kan du møte Sven Egil Omdal, som presenterer boken sin, det blir og salg av signerte bøker.

Sven Egil Omdal har skrevet den første samlede fremstillingen om de norske fangene, og om de politiske ideene i kretsen rundt Einar Gerhardsen, som ble viktige for Etterkrigs-Norge. Rundt 2500 nordmenn var fanger i den tyske konsentrasjonsleiren Sachsenhausen under annen verdenskrig. Sven Egil Omdal skriver den første samlede fremstilling av nordmennene i leiren: Bønder og arbeidere, professorer og leger, fiskere og kjøpmenn sultet sammen, slet sammen og drømte sammen. Her skapte nazistene ironisk nok et politisk verksted for helt andre ideer enn nazismen. I norskebrakkene fantes to kommende norske statsministre, seks kommende statsråder og andre som skulle bidra til å skape et bedre Norge etter krigen. Bestialiteten i Sachsenhausen kan være vanskelig å fatte, om det ikke hadde vært for at også denne mørke krigshistorien er i ferd med å gjenta seg.

Ingen påmelding nødvendig, det er bare å møte opp.

Hjertelig velkommen!