pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Kristiansand og... klikk for mere info

Lindesnes fyr

Vi besøker Norges eldste fyr

Brumunddal Pensjonistforening

Innbyr til medlemstur, til Kristiansand

-- Sørlandets hovedstad      29 - 31 august 2022

Kristiansand er landets femte største by. Byen på sanden ble grunnlagt i 1641 av den dansknorske Kong Christian IV. Byen ligger mot sjøen på to sider. Otra og Baneheia ligger langs øst og nord. Om sommeren er turisttrafikken stor takket være Dyreparken og den fine skjærgården. Byen er et knutepunkt med alle fergene og jernbanen.

Dag 1                   Brumunddal – Kristiansand

Avreise fra Brumunddal stasjon mandag 29. 08.2022 kl 09.00 Turen går sørover gjennom Oslo videre gjennom Vestfold til Larvik. Her er dagens lunsj ca. 12.30 på Bøkekroa. Vi fortsetter sørover langsmed kysten og kan om ønskelig legge inn en stopp i Kragerø og Risør

Vi ankommer Kristiansand på ettermiddagen og her sjekker vi inn på Thon Hotel Parken, som ligger sentralt i byen.

Tid til egen disposisjon og felles middag på hotellet om kvelden.

Dag 2                    Kristiansand – utflukt til Lindesnes

Etter frokost tar vi turen til Lindesnes, der vi besøker Lindesnes fyr. Dette var det første fyret i Norge, og fyrlyset ble tent første gang i 1656. Fyret ligger på Norges sydligste fastlandspunkt og to fyrvoktere har fremdeles sitt arbeide her, som de eneste i landet. Vi får en omvisning på ca. 1,5 timer. Her får vi historien til fyret- naturen- og menneskene som har bodd her gjennom flere hundre år.  Avsluttes med lunsj på Fyrgryta restaurant, bestående av suppe og brød, samt kaffe og kake.

Tilbake igjen til Kristiansand har vi resten av ettermiddagen til egen disposisjon.

Felles middag på hotellet om kvelden.

Dag 3                     Kristiansand - Hjemsted

Vi tar raskeste vei tilbake til Brumunddal, med nødvendige stopp underveis, bl.a. for lunsjbespisning.

Pris pr. person i dobbeltrom kr 4000,-                               Minimum 30 stk. påmeldte                       Tillegg enkeltrom kr 680,-

Påmeldingsfrist: 20.06.2022

Påmelding: Bruk slippen under, eller send E-post til johnwiik@hotmail.no, eller SMS til 915 51749

Prisen inkluderer: Busstransport i 3 dager, 2 overnattinger på Thon hotell Parken, 2 frokoster 2 middager på hotellet