Pensjonistforbundets filmer

Eldre og digitalisering

Pensjonistforbundet lager egne filmer om eldre og digitalisering. Filmene vil vise deg hvilke muligheter som finnes på digitaliserings- og velferdsteknologifeltet.

Tema for filmene er teknologi spesielt tilpasset pensjonister og deres livssituasjon. Kanskje vil filmene gi deg svaret på noe du har leter etter, eller inspirasjon til å engasjere deg i opplæring eller frivillighet?

Del gjerne filmene på Facebook eller med din pensjonistforening og dine venner.

Her er alle filmene våre om velferdsteknologi:

Filmene kan du se på akkurat når du selv ønsker det.

Anette russejente og bestemor

Som barnebarn har jeg mye digital kompetanse. Internett er fantastisk, og jeg vil gjerne vise deg! Derfor gir jeg deg i gave den tid det tar å bli trygg på bruk av nettbrett eller smarttelefon.

Se filmen her

GPS-teknologi som gir trygghet for brukere og pårørende

For Anemarie og Leif er en GPS-sporingsklokke det rette hjelpemidlet som skaper trygghet i hverdagen. En film om velferdsteknologi laget for Pensjonistforbundet av Sigurd Bernhardsen (Video for web AS)

Hjemme best

Historien om hvordan kommune og næringsliv jobber sammen for at Hjørdis kan bo hjemme. Pensjonistforbundet sørger for at vi alle får ta del i kunnskapen.

Nyby

Nyby er en ny type digital plattform for kommuner og organisasjoner som ønsker å løse viktige velferdsoppgaver i samarbeid med ansatte og innbyggere.

Filmen er tilgjengelig med både norsk og engelsk undertekst:

Tekstet på norsk
Varighet 2:15

English subtitles
Duration 2:15
Screen format 16:9 (horizontal)

Digitalt generasjonsmøte

Det er god stemning når lærevillige pensjonister på +Huset i Fredrikstad møter pedagogiske ungdommer – som alle har valgfaget «En innsats for andre».

Vi har laget tre varianter av denne filmen:

Ingen teksting

Komplett teksting

Tegnspråk

Kortversjon med enkel teksting
Varighet 0:59
Skjermformat 1:1 (kvadratisk bilde)

Arne (88) formidler velferdsteknologi

En samtale mellom Arne Bjørnstad (88) og Mona Rhein. Filmet av Mona Rhein for Pensjonistforbundet.

Filmen er laget med tanke på å synliggjøre noen av de mange som gjør en fantastisk jobb med å formidle velferdsteknologi til eldre.  Den er også ment som en honnør til en mann som i en alder av 88 år engasjerer mer en det som er gjennomsnittet for denne aldersgruppen. Arne Bjørnstad fortjener et klapp på skulderen og en honnør for sitt arbeid for pensjonister!

Velferdsteknologiens muligheter

I dette foredraget fra Pensjonistforbundet snakker Mona Rhein om velferdsteknologiens mange muligheter.

Se foredraget her.