PLUSSpodden

Hvorfor «PLUSSpodden»? Vi ønsker å løfte gruppen pensjonister opp som den verdifulle gruppen vi er i samfunnet. Rundt en million mennesker, som har pluss-alder, pluss-erfaring og pluss-tid. PLUSSpodden skal ha positivt innhold, det blir møter med interessante mennesker, og selvsagt også temaer som er viktige for oss pensjonister, som hvorfor det er viktig å få forhandlings-retten tilbake, ulike spørsmål innen pensjon, som vi vet er vanskelig for mange, tips til hvordan boligen kan tilpasses og om velferdsteknologi, for å nevne noe.Men det blir mye mer, så her er det bare å følge med når nye programmer kommer!

Velkommen til PLUSSpodden!

PLUSSpodden er Pensjonistforbundets egen podcast, med temaer som er spesielt tilpasset pensjonister og deres livssituasjon.

Dagens pensjonister har vokst opp med radio som en viktig kanal både for nyheter og underholdning, så denne podcasten som gir deg programmer du kan høre på akkurat når du selv ønsker det, håper vi vil falle i smak.

Du finner lenke til programmene lenger ned på denne siden etter hvert som de blir lagt ut.

Programmene vil bli å finne på Spotify (innlogging), Soundcloud (som er en åpen løsning) - og etterhvert også på iTunes.

Søk opp PLUSSpodden og hør, når du har tid og lyst!

Klikk på linken til høyre for bildet for å høre episoden (link til Soundcloud).

Kampen for en verdig alderdom for skeive er ikke over

De homofile eller skeive har fått en egen gruppe i Pensjonistforbundet. Hvordan er det å være eldre og homofil i det norske samfunnet? Det forteller Inger Myhre Hansen og Aasmund Robert Vik om i denne utgaven av PLUSSpodden.

Klikk på linken til høyre for bildet for å høre episoden (link til Soundcloud).

Eldre i fengsel fratas pensjonen

Det er tilleggsstraff, mener de.

Når Olav slippes ut er hans kredittgjeld nesten fordoblet. Han forteller i denne podcasten at han går ut i straff nr to.

Episode 9: - Godt å bli forelsket som eldre

Hos kjærestene Solveig Sætre (74) og Tor Erling Aarhus Bratsberg (81) blomstrer romantikken. Sexologen sier at det blir mer og mer vanlig at eldre mennesker blir kjærester.

open.spotify.com/episode/6kuG214oMqtTmFFjF5J0IX

Episode 8: - Vi må være nøysomme

Snart er det tid for trygdeoppgjøret, som ble utsatt i vår. Men hva betyr det egentlig for en vanlig pensjonist? Får han eller hun mer å rutte med? Det får du svar på når du lytter til denne utgaven av PLUSSpodden. Anne Lise Nordbotten (til høyre på bildet) og Grete Anglevik er glad de er vant til å være nøysomme.

open.spotify.com/episode/5UIbGehTGqhQNCky2fC2wk

Episode 7: - Klasseskille i helse-Norge

- Vi er i ferd med å få et klassedelt helsevesen her i landet, sier den tidligere lederen for allmennlegene, Gisle Roksund.  I episoden får du høre hvordan han begrunner påstanden.

PLUSSpodden har også besøkt Bakkane bo- og servicesenter i Skien. Hvordan har beboere og ansatte hatt det under koronaen? Det får du vite i reportasjen. Der møter du også 93 år gamle Gjertrud Skjervum. Hun skrev dikt for å komme gjennom isolasjonen.

open.spotify.com/episode/2q3KkJOz5g6yGB66z9abfY

Klikk på linken til høyre for bildet for å høre episoden (link til Soundcloud).

Episode 6: Dora på 80 er talskvinne for Buskmennene og er sprek som ei fjellgeit

Hun er talskvinne for Buskmennene i Afrika i Norge. Hun heter Dora Sten Johansen, er 80 år og flyr i fjellet som ei fjellgeit. Vi møter Trondheimskvinnen i denne podkasten.

open.spotify.com/episode/1jXvyopm4RRgCOTtTU67Zm

Episode 5: I hæla på Jan Davidsen og maraton-Nina

Jan Davidsen er leder i Pensjonistforbundet. Vi har fulgt i hæla på ham en dag. Det var full fres hele tida. Vår andre gjest i dag er journalist og forfatter Nina Hanssen. Hun har skrevet bok om løping.

open.spotify.com/episode/7Cxb7VeAnq6vgAo3CAFWX8

Episode 4: Kupper'n og Gisle med skøytehistorier

Knut «Kupper'n» Johannesen er en av våre store skøytelegender. I denne podkasten forteller han om sine første skøyter, som han kjøpte for 150 kroner.

Eller på Spotify:
open.spotify.com/episode/1ry0ragwj63UFVSrLfYSkT

Episode 3: Eldre og seksualitet

Alle snakker om ungdom og sex. Ingen snakker om eldre og seksualitet – men nå gjør vi det, i PLUSSpodden – Pensjonistforbundets podcast.

Finnes også på Spotify:
open.spotify.com/episode/4ko21DcJYcUKkhNfUXMi7V

Klikk på linken til høyre for bildet for å høre episoden (link til Soundcloud).

Episode 2: Uten besteforeldre stopper Norge!

Forskere bekrefter at Norge knapt hadde klart seg uten besteforeldre. Solveig Grorud i Skien er en av dem. Hun og barnebarnet Viljar møter vi i denne podkasten. Den ble tatt opp før Korona-viruset.

Finnes også på Spotify:
open.spotify.com/episode/56gSueHxKQRtwN3RkKnMo0

Episode 1: Oddvar Brå om staven og livet før og etter

Oddvar Brå er en av Norges største skilegender. Alle vet hvor de var da Brå brakk staven i ski-vm i Holmenkollen i 1982. I dette intervjuet forteller han om tiden før og etter.

>>>Hør episoden her

Finnes også Spotify: