Tryslingene strømmer til datakursene våre.

Det tredje datakurset i gang i Trysil

Kurset "Praktisk bruk av internett" har slått godt an i Trysil. Nå er det tredje kurset siden i høst i gang. Pensjonistforbundet Hedmark er arrangør.

I samarbeid med Nestor Seniorutvikling har PF Hedmark utviklet et kursopplegg hvor deltakerne lærer å takle de daglige praktiske behovene via sin PC på kjøkkenbordet. Innhenting av informasjon, utfylling og sending av søknader - og løpende kommunikasjon i forhold til offentlige etater er hovedfokuset i disse kursene. Det gjelder f.eks. kommune, NAV, skatteetat, sykehus, fastlege, apotek for å nevne noen. I tillegg inngår nettbank, e-post og billettbestilling i kurset.

Hilding Sponberg er lokal kursleder og har med Turid Torgals og Vidar Bjørseth som medinstruktører. Kurset går over 20 timer, fordelt på fem dager. Kursavgiften er uvanlig låg i forhold til "markedsprisene" og deltakerne får med på kjøpet ei fyldig kursbok.

PF Hedmark vil i løpet av våren ha gjennomført ikke mindre enn 15 slike kurs omkring i fylket siden sist sommer. Men ingen steder har interessen vært så imponerende som i Trysil. Det blir flere kurs til høsten, for rundt 50 hedmarkinger står på venteliste, opplyser fylkessekretær Finn-Åge Løvlien.