Roar Engelberg

Hyggetreff på Gruetunet 28. januar 2020.

Etter hvert som gjestene strømmet på, fikk styret det travelt med å sette ut flere bord. Til slutt var vi 107 betalende til stede, noe som var langt over tidligere rekord. Det er hyggelig å oppleve at så mange besøker våre hyggetreff.  I løpet av kvelden var det 13 personer som meldte seg inn som medlemmer. Jeg ønsker dem hjertelig velkomne.
Dette betyr at vi i dag har 248 medlemmer. Siden jeg meldte meg inn for 15 år siden har Grue pensjonistforening blitt doblet, og det er hyggelig å se at de yngre pensjonistene har det hyggelig på våre treff.
Alan Johansen spilte til dans.

Gjestene strømmet på

Harald hadde det travelt

Koselig å treffe Sigrid og Arne igjen

Praten gikk

Snart fullt Nestleder i full gang med turorientering

Alan Johansen ordnet all musikk

Ordfører Grenberg imponerte meg

Roar er en trollmann på panfløyta

Det var plass til dans også

Det var hyggelig at vår kasserer har kommet seg så bra at han selv kunne selge inngangsbilletter til gjestene som strømmet på.

Nøyaktig kl. 17.30 åpnet leder møtet for kvelden, og annonserte allsang: «La oss leve…» Deretter fikk vi servert hendelser som hadde skjedd i historien denne dagen, 28.1., og starte med at Ludvig Holberg døde denne dagen i 1754. Deretter fulgte han opp med stiftelsen av Venstre, Hallis som falt i 1953, Kari Traa født i 1974, bankgebyr i 1985, Challenger eksploderte i 1986, kulderekord i 1999 og Astrid Lindgren som døde i 2002.

Han fortalte litt om foreningen vår og at møtene er siste tirsdag i hver måned. Dette mest til de nye medlemmene som vi har fått i de siste månedene.

Nestleder har ansvaret for kveldens trim, men med så mange til stede fikk han en vanskelig oppgave.  Utrolig nok fikk han til å få oss med på litt nakkerulling, noe undertegnede ble svimmel av. Bjørn fortsatte etter trimmen med å fortelle om turer som var på planleggingsstadiet, og i særdeleshet om tilbudet fra Berg Skysstasjon med tur til Telemark 23. juli – 4 dager. Besøk på Vemorkmuseet og tur på Telemarkskanalen. Hele turen til i underkant av 6.000 kr med en mulighet til litt sponsing av «spaserstokken» og foreningen.

Ordfører Rune Grenberg fikk deretter ordet, noe han gjorde på en fortreffelig måte. Han fortalte om seg selv, og det var en mann som hadde prøvd mye vi hadde foran oss. Han fortalte at han var 50 år og var født i Oslo, men hadde bodd på Finnskogen og hadde vært innpå kontorlinje, plate- og sveis på skolen før han startet bilverksted i en alder av 20 år.I dag bodde han på Namnå sammen med ei gruejente og hadde meldt seg inn i Arbeiderpartiet for ett år siden, og opplevde at han til valget sto øverst på lista.Han er jo så fersk i jobben at vi kan bruke kronprinsens nye ord – framsnakke – om hans videre orientering.Han var veldig opptatt av fordeling og omfordeling når det gjaldt de forskjellige gruppene i kommunen.Det var innkalt til Reunion (treffes igjen) for å se på mulighetene i Glåmdals-regionen hvor det er mange ledige jobber, men vanskelig å få ansatt folk til dem. Man håper å få mennesker til å flytte tilbake og besette disse stillingene.Jeg fikk tro på Grenberg og hans pågangsmot, og ønsker ham lykke til i arbeidet for kommunen vår.

Roar Engelberg er det ikke mulig å skrive om. Hans panfløytekonsert må høres og føles på kroppen.  Engelbergs panfløyte er en nytelse for mine ører.  Han har besøkt oss før, men da vi nå fikk sjansen til å oppleve hans musikk på nytt, måtte vi bare slå til.Han startet opp med «El condor pasa», for så å servere oss «Those where the days», «En liten fågel»,  «Gje meg handa di, ven», «Fjelltrall» hvor vi nærmest kunne høre fjellbekken sildre nedover.Han fortsatte videre med «Bred dina vida vingar», «Så lenge skutan kan gå», en bluegrass-låt av Chet Atkins og «What a wonderful world».Det ble en opplevelse fullt på høyde med forrige gang, og han avsluttet med stil med stående applaus fra salen, Vi opplever gjerne Roar på nytt senere.

Resten av kvelden er det ikke mye å skrive om.  Det ble bevertning og loddsalg, og dansegulvet var fullt like til Knut brøt av for trekning.

En vellykket kveld var kommet til slutten kl. 21.30, og jeg håper alle hadde det like fint og koselig som jeg.

Grue Pensjonistforening

Leif Magne Bjørklund