Januarmøte 2020

Medlemsmøte

Medlemsmøte 13.01.2020

MEDLEMSMØTE  I  BRUMUNDDAL  PENSJONISTFORENING

I  BRUMUNDDAL  KIRKESTUE  13.01.20.

Soloppgangen farget østhimmelen rød i dag, og med flere kuldegrader, var dette den beste start vi kunne få etter dager med regn, tåke og varmegrader.  Men – hålka var ei utfordring, særlig i vår alder!  Likevel kunne Rolv ønske varmt velkommen og godt nytt år til 51 frammøtte  og til dagens musikere,

Metatekst

Knut Halvards. Disse 3 muntre karene fortalte de var husbandet i Grue Pensjonistforening. Så de visste hvilket publikum de hadde foran seg. Etter åpningssangen «De nære ting», fortsatte de med både kjente og mindre kjente sanger som vi kunne synge med på.  Det musikalske ble bundet sammen med historier, både sanne og «godt påfunnet»! Avdelingen ble avsluttet med en kjent Gunnar Wicklundsang om «man ska lära att lyssna på varann». Så var det tid for kaffe/te med velsmakende smørbrød og eplekake til.  Innimellom gikk loddselgerne rundt og fristet med mulighet for å vinne gevinster fra ei innholdsrik kurv!

Metatekst

Så var det kommet en staut brannmann, Kjell Knutsen, som hadde forebyggende arbeid, tilsyn og beredskap som sitt fagområde på Brannstasjonen i Brumunddal.  Han orienterte først hvordan beredskapen var organisert i Ringsaker: I tillegg til Brumunddal var det på Stavsjø, i Moelv og Mesnalia.  Også feierne har fokus på ildsteder i sin jobb. Ved en stor brann rykker alle ut – også de som er på frivakt.  Da brannstasjonen har fått hjertestarter, er det ofte disse som kommer først når slike problemer oppstår.

Alle hjem bør inneholde røykvarslere. Disse finnes i mange varianter.  Plasseringen bør være strategisk, slik at den varsler raskt fra ulmebrann til videre utviklet brann.

Som første mulighet for å slukke tilløp, kan en sprayboks som benyttes direkte på brannstedet gjøre nytten.  Håndslukkere, som bør være på min. 6 kg, kan være med pulver eller skum, der pulver er mest effektivt, men krever spesialrens ved fjerning etter branntilløpet.  Mens skum kan fjernes ved bruk av vatn og såpe.

Brannteppe skal legges tett over brannstedet og hindre lufttilførsel. All brann krever oksygentilførsel. Ved smult-, fett- og frityrkoking, som alltid er en risikosport, er det helt nødvendig å ha lokk som passer til kjelen. Hvis uhellet er ute, skal lokket legges tett over, slå av plata og hvis mulig, trekke kjelen forsiktig til side, men ikke bæres ut! Vatn som slukkemiddel vil resultere i en eksplosjon av vanndamp og olje, som utvikler mere brann og skade!

Muligheter for rømningsveier når brannen er et faktum, bør en alltid tenke på. Det er regler for mål på vinduer og høyder for når stiger er påbudt.  Likeså må brannen varsles raskt til 110, eller hvis du har appen 113 på mobilen, vil denne vise hvor du nøyaktig befinner deg.  Slik spares kostbare minutter. Sørg for at dører og vinduer forblir stengt så brannen ikke får mer luft tilført.  I tillegg til gode opplysninger og råd, fikk vi fine illustrerende brosjyrer - og et skojern, som kan benyttes til batterikontroll på røykvarslerne. Kjekt å ha!

Så var Jens ute med påmelding til Årnesrevyen «Saftig og begeistret» 31. mars. Her har vi fått reservert 50 billetter. Så «først til mølla…».

Metatekst

Det var kommet innbydelse fra Pensjonistforbundet om gratis foredrag/kurs våren 2020 i Velferdsteknologi som betyr å forebygge ensomhet og redusere sykdomsutvikling ved å fremme mestring og aktivitet, osv. Det var noen interesserte som meldte seg på kurset alt på møtet.

Mange fikk innfridd ønsket om å vinne i dag!  Og så ga «gutta frå Grue» oss noen musikalske smakebiter.  Det var så det rykket litt i noen danseføtter, men kavalerne var for sjenerte.! Det ble fyldig allsang med fint tonefølge til «La oss leve».

Til sist, og litt på overtid, kunne Rolv takke hjerteligst for et innholdsrikt og godt møte, mye nyttig lærdom, god sang og musikk og et vel hjem. Gå forsiktig på hålka!

Neste møte blir Årsmøtet 10. februar i Kirkestua kl 11.00.  Vel møtt da!

E.J., sekr.