Optimist gjengen

Et utvalg av Dansere, sangere fra Optimist

En flott aften med med 2timer fargesprakende dans og sang

Brumunddal pensjonistforenings tur til

jahn teigens jubileumsmusical «optimist»

på chateau neuf 4. okt. 2019.

På vei mot Oslo

Dagen var heldig valgt for busstur til Oslo: sol over et fargerikt høstlandskap. Det var derfor med glad forventning 42 pensjonister ble ønsket velkommen om bord av en munter og trygg sjåfør Tor, som representerte Hamar Bussreiser. Sammen med Brumunddal Pensjonistforening skulle vi inn til Oslo for å overvære musikalen «Optimist». Etter velkomstord fra turleder Jens og en egenpresentasjon av sjåføren sjøl, som samtidig med stor munterhet ga oss nødvendig info om regler for bussen, gikk turen sørover. Bussen var flott og ga oss utsikt i nærmest alle retninger. Og det var mye å se på underveis: mye arbeid med ny E6 - og der veien endelig var ferdig. Mye pent arbeid. Og hvis øynene hadde sett nok, så delte Karin et par Prøysenstubber med oss, som fremkalte både humring og klapping.

Buss til Oslo

Første stopp ble Olavsgård. Det var her Olav den hellige i 1022 utkjempet et slag mot Raumerne under innføring av kristendommen i landet. Fullt så krigersk var ikke stemningen i dag. Vi kunne i harmoniske og pene omgivelser innta et velsmakende måltid. Mens vi spiste, kunne vi også beundre, eller undre oss over, malerier av Nico Wider

bergs illustrasjoner til «Isslottet» av Tarjei Vesaas.

Men ferden gikk raskt videre. Sjåføren fant – beundringsverdig for oss som sjelden er i «byen» - til Chateau Neuf, der vi greit fant plassene våre høyt oppe i 5. etg.! «Optimist» er en ny og norsk romantisk musikalkomedie basert på noen av Jahn Teigens mange sanger, som en hyllest til sangeren som fylte 70 år i høst. Det var en munter og humoristisk kjærlighetshistorie, med storslått scenografi, flotte kostymer, store shownummer og sanger som vi kjente så godt! Vi følger spent med komponisten Viktor Sibelius, hans nære butler samt teaterprodusent Hedvig Hjorth. Da komponisten får fullstendig skrivesperre, utløser dette mange forsøk på å løse problemet for å unngå musikalsk katastrofe – og konkurs! Plutselig dukker unge, mystiske og vakre Sara opp med sine spørsmål.

Fra Olavsgård

Alt ender med en overraskende avsløring i at Sara er komponistens datter! Og vi synges inn i stemningen med hennes vakre tolkning og morens hilsen i «Det vakreste som fins».

Hjemturen i kveldsmørke gikk uten forviklinger. At fartsgrensen mellom Kolomoen og Hamar var utvidet til 100 km siden vi kjørte til Oslo, gjorde også sitt! Leder Rolv ga sjåføren en velfortjent takk og til alle deltakerne som hadde vært med og slik gjort turen mulig! Og sjåfør Tor takket oss tilbake og håpet dette ikke var siste gang!

E. J. sekr.