Hanne Marit Paulsrud

Hyggetreff på Gruetunet 24. september 2019

Med 67 betalende gjester til stede ble det en litt annerledes kveld enn vi pleier.  Foredragsholderen klarte ikke å komme seg fra Eidskog til avtalt tid.  Dette gjorde at vi måtte forskyve på rekkefølgen av dagens program, noe som var helt i orden for oss pensjonister som hadde møtt opp for å hygge seg sammen. Og, koselig ble det.

Thor Sverre Rundgren sto for musikken.

Bordene var fylt til randen.

Knut leder bingoen.

Fra bordene.

Konsentrasjon.

Bingo.

Er det sniking på kjøkkenet?

Nydelige karbonadesmørbrød.

Knut ønsker Hanne Marit velkommen.

Det ble god tid til dans denne gangen.

Etter en fornyet klage på Glåmdalen fordi de heller ikke denne gangen hadde klart å få inn notis under Det skjer, kunne leder nøyaktig 17.30 åpne kvelden. Selv om Glåmdalen sviktet igjen, hadde SolungAvisa og Solørradioen hatt annonsen inne, noe en fullsatt sal var beviset på.

Knut hilste fra Harald, som i dag følte seg bedre og ikke behøvde å ta kreftmedisin lenger. Kanskje han kan komme til krefter til å overvære julebordet i desember. Vi sender en hilsen tilbake til Harald. Det var Johnny som tok seg av billettsalget og sekretær sørget for å få pengene inn på konto.

Thor Sverre Rundgren sto for musikken denne kvelden, og første allsang ble «Når lysene tendes der hjemme…» Vår nestleder Bjørn Seigerud var på tur og vi måtte ha stedfortreder til «kveldstrimmen» som er blitt fast på dagsorden. Det ble Johnny som ledet an helt mesterlig. Det ble mye artige arm- og beinøveldser, samt mye fine vrikkende rumper. Jeg må innrømme at jeg kjenner det litt i lårene i dag, så Johnny gjorde en god jobb.

1. Før styreinfo etterlyste Tor Kjernsli hva som hadde skjedd denne dagen i historien, og Knut fulgte opp med flere detaljer fra historien. En av de viktige var vel at det i Tsjekkoslovakia i 1843 ble brygget Pils for første gang.

2. Det er fra kommunen sendt ut innbydelse til datakurs 30. september kl. 15 – 18 i festsalen på Rådhuset . Dette gjelder gruppa 65+.  Påmelding kreves.

3. Eldredagen avholdes i festsalen på Rådhuset tirsdag 1. oktober fra kl. 17.00. Det blir Knut som åpner dagen, og vi får innslag av avtroppende ordfører Wenche Huser Sund, vår nye administrasjonssjef Ole Frode Mikkelsgård(før rådmann) og Trond Nedrebø fra Pensjonistforbundet. Underholdning ved Nils Oscar Ottesen og Papa Paul Trade Band. Det blir mulighet til en svingom.

3. På oktobertreffet kommer Kjell Magne Ellingsen, og det blir Quiz denne kvelden + de vanlige aktivitetene.

4.Knut Lilleåsen og Bjørn Seigerud er våre representanter på ledersamlingen 21. – 22. oktober.

5. Dermed annonserte Knut Bingo!!

Som nevnt tidligere, var Hanne Marit Paulsrud blitt forsinket, og Thor Sverre fylte tida med kjente melodier.  Det ble en stund å sitte sammen og lytte til kjente melodier.  På kjøkkenet jobbet våre flinke «kokker» på spreng for å få til nydelige karbonadesmørbrød før Hanne Marit kom. Dette klarte damene, og kaffen og kakene, i overflod fra Kirkenær, ble flyttet til etter foredraget.

Hanne Marit Paulsrud fortalte at hun arbeidet som fysioterapeut i 80% stilling i Grue Kommune, bl.a. arbeid med grupper og enkeltpersoner på Pleiehjemmet. I tillegg arbeider hun en dag i Eidskog.  Hun var fra Grue, men bor på Flisa.

Hun pratet i ca. 20 minutter om viktigheten av fysisk aktivitet for alle aldre. Det er aldri for sent å begynne å trene, selv om man har hatt et passivt liv før. Vinsten er stor, både mentalt og fysisk. Hun henviste til Kaggestads bok «Gå». Hun nevnte også turløypene og toppturene.

Til slutt minnet hun om at vi ikke måtte glømme kondisjonstreningen.

Hun nevnte de mulighetene vi har i Grue:

Treningssenter i          Bedringens vei

I gata

Refset skole

De som er medlemmer i Revmatikerforningen, har mulighet til å være med på bassengtrening på Kongsvinger.  Det var satt av tid til spørsmål.

Dermed ble det tid for kaffe og kaker, loddsalg og trekning, samt dans etterpå.

Grue Pensjonistforening, 25. september 2019

Leif Bjørklund