Forbundsleder Jan Davidsen møtte statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) i Helse- og omsorgsdepartementet 28. mai, og fikk svar på spørsmål om legemiddelsituasjonen.

- Må leve med legemiddelmangel

- Legemiddelmangel er nok noe vi må leve med, sa statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) i Helse- og omsorgsdepartementet, da hun møtte Pensjonistforbundets leder og generalsekretær den 28. mai. Hun forsikret at situasjonen med multidoser til hjemmeboende eldre nå er under kontroll.

Pensjonistforbundet ba umiddelbart om møte med helseministeren, da nyheten om legemiddelmangel og mangelfulle multidoser til hjemmeboende eldre kom ut i media 5. mars. 28. mai fikk vi møte med statssekretæren i Helse- og omsorgsdepartementet.  Pensjonistforbundet ønsket svar på status for legemiddelsituasjonen, som var alarmerende for 2,5 måned siden.

- Problemene oppsto i overgangen fra en leverandør til en annen. Det var ikke mangel på medisiner som var hovedårsaken, men svikt i rutiner og prosedyrer, som gjorde at multidosene ikke ble riktige. Statens legemiddelverk har gått inn i dette, slik at alt nå fungerer som det skal, sa Erlandsen.

- Legemiddelmangel er et stort internasjonalt problem, hvor det er stor sårbarhet. Det er særlig vanskelig når det gjelder legemidler som er spesielle for Norge og Norden, siden vi er små i den store sammenhengen. Helsedirektoratet jobber med en tiltaksplan, som kommer i slutten av juni måned, sa Erlandsen, som har stor forståelse for at legemiddelmangelen skaper uro blant brukerne. Hun oppfordrer folk til å bruke apotekenes kompetanse, og spørre hvis det er noe man lurer på.

Her er noen nyttige lenker om legemidler:

www.apotek.no

www.helsenorge.no